Wetenschappers ontdekken hoe ze het jojo-effect kunnen voorkomen

123m-gewicht-11-8-20.jpg

nieuws

Veel mensen die op dieet zijn geweest, kennen het jojo-effect: na het dieet komen de kilo's er snel weer bij. Onderzoekers hebben nu ontdekt hoe dat komt, en belangrijker, hoe het te voorkomen.

Wetenschappers van het Max Planck Institute for Metabolism Research en de Harvard Medical School hebben aan de hand van een studie bij muizen aangetoond dat de communicatie in de hersenen verandert tijdens een dieet. Het team focuste zich vooral op een groep neuronen in de hypothalamus, de AgRP neuronen, die het hongergevoel regelen. Zo bleek dat de zenuwcellen die het hongergevoel sturen sterkere signalen krijgen tijdens een dieet, en die verandering bleef nog lang na het dieet aanhouden. Dat verklaart waarom de muizen na het dieet aanzienlijk meer gingen eten en bijgevolg snel verdikten.