Medische noodgevallen in de lucht
nieuws
Flauwvallen is het meest voorkomende medische probleem tijdens commerciële vluchten. Daarna volgen ademhalingsproblemen, misselijkheid en braken. Medische noodgevallen leiden echter zelden tot de dood van een passagier. Dat blijkt uit een studie van de University of Pittsburgh in het New England Journal of Medicine.
De onderzoekers analyseerden noodoproepen vanuit vliegtuigen van 5 Amerikaanse vliegtuigmaatschappijen aan een medisch communicatiecentrum. Ze verzamelden gegevens over het noodgeval, de verrichtte handelingen, de vlucht en over wat er daarna met de passagier gebeurde.
Tussen januari 2008 en oktober 2010 kreeg het communicatiecentrum 11.920 meldingen binnen van medische noodgevallen: 1 per 604 vluchten. Meestal ging het om flauwvallen (37%), ademhalingsproblemen (12%) en misselijkheid en braken (9,5%).
In 48% van de gevallen was er een arts aan boord die hulp verleende; in de rest van de situaties waren dat verpleegkundigen, ambulancepersoneel of het vliegtuigpersoneel. De meest verrichte handeling was het toedienen van zuurstof (50%), 5% van de zieke reizigers kreeg een infuus met fysiologisch zout en 5% kreeg aspirine. Voor slechts 137 passagiers (1,3%) was een automatische externe defibrillator nodig, die bij 5 personen een shock toediende.
Na de landing werd een kwart van de passagiers naar het ziekenhuis gebracht, van wie 8,6% werd opgenomen. Vanwege de noodsituatie moest het vliegtuig 875 keer (7,3%) uitwijken naar een andere luchthaven, meestal vanwege een hartstilstand. Dat was ook de meest voorkomende doodsoorzaak onder de kleine groep van reizigers die overleed (0,3%).