Snelheid elektrische fiets leidt niet tot meer fietsongevallen bij ouderen
nieuws
VeiligheidNL heeft in opdracht van het Nederlandse ministerie van Infrastructuur en Milieu een onderzoek uitgevoerd naar fietsongevallen. Uit het onderzoek blijkt dat van alle fietsongevallen die op een Spoedeisende Hulpafdeling worden behandeld (71.000 in 2011) 13% gebeurt met een elektrische fiets (9.100 in 2011). Het merendeel van de slachtoffers met een elektrische fiets is 60 jaar of ouder (72%, 6.600).
Er zijn weinig verschillen tussen ongevallen met gewone fietsen en ongevallen met de elektrische fiets. Opvallend is dat de snelheid van een elektrische fiets niet tot meer ongevallen leidt bij ouderen. Zowel bij ongevallen met een reguliere fiets als bij ongevallen met de elektrische fiets is gebleken dat het merendeel van de oudere slachtoffers langzaam of in een normaal tempo fietste. In beide groepen fietste 12% van de ouderen met hogere snelheid op het moment van het ongeval. Van de slachtoffers op de elektrische fiets geeft slechts 4% van de oudere slachtoffers aan dat de snelheid een rol heeft gespeeld bij het ontstaan van het ongeval.
Wel is duidelijk geworden dat op- en afstappen een belangrijke oorzaak is voor het ontstaan van de letsels. Dit zien we vooral bij ouderen en komt vaker voor bij de elektrische fiets (18%) dan bij de gewone fiets (12%). Dit zou met het gewicht van de fiets te maken kunnen hebben, want veel ouderen geven aan een elektrische fiets zwaar te vinden.
Naar aanleiding van deze resultaten roept VeiligheidNL op om de veiligheid voor oudere fietsers te verbeteren, waarbij geen onderscheid hoeft te worden gemaakt naar wel of niet elektrisch aangedreven fietsen.