Letsels door computerspellen bepaald door besturing
nieuws
Computerspellen van Nintendo hebben wereldwijd tot nu toe tot tientallen bekende gevallen van trauma en andere letsels veroorzaakt. Dit blijkt uit een analyse van alle bekende wetenschappelijke literatuur op dit gebied door Maarten Jalink van het Universitair Medisch Centrum Groningen UMCG in het British Medical Journal. De aard van de letsels verandert per generatie spelcomputer.
Voor zijn studie onderzocht Jalink 35 relevante wetenschappelijke artikelen, waarin medische klachten zijn beschreven die samenhingen met het gebruik van een Nintendo. Uit de analyse blijkt dat de letsels sterk samenhangen met de manier waarop de spelcomputers worden bestuurd. Doordat de besturing per generatie spelcomputers verandert, ontstaan er andere letsels bij het gebruik.
Nintendo’s eerste spelcomputers uit de jaren ’80 van de vorige eeuw worden bestuurd met een controller waar alleen knoppen op te vinden zijn. In de periode dat deze consoles populair waren, bleek een RSI-achtig klachtbeeld beschreven dat in de populaire media bekend stond als de ‘Nintendo duim’. Het spel Mario Party voor de later uitgebrachte Nintendo 64, die men bestuurt met een kleine joystick, was aanleiding voor een aantal blaren in de palm van de hand.
Na de introductie van de Wii in 2006, die wordt bestuurd met een bewegingsgevoelige afstandsbediening, bleken er plots veel meer traumatische letsels als gebroken botten, verdraaide knieën en gescheurde achillespezen te zijn. Dit komt vooral omdat het spelen van deze games meer lichamelijke activiteit vereist.
Jalink verwacht dat bij toekomstige spelcomputers, die ongetwijfeld zijn voorzien van een andere innovatieve besturing, er waarschijnlijk weer andere letsels en klachten de kop op steken.