MyHandicap / Nieuwe aanvraagprocedure voor personen met een handicap
nieuws
Sinds 1 juli 2016, is de werkwijze van de Directie Generaal (DG) Personen met een handicap grondig veranderd. De ingewikkelde papieren aanvraag wordt vervangen door een kortere online vragenlijst. Zowel tegemoetkomingen als andere maatregelen zoals parkeerkaarten, kunnen voortaan online worden aangevraagd.
Wat verandert er concreet?
• Elke persoon met een handicap kan vanaf 1 juli zelfstandig zijn aanvraag indienen door met zijn elektronische identiteitskaart in te loggen op www.myhandicap.belgium.be en daar een online vragenlijst in te vullen. Afhankelijk van de gekozen tegemoetkomingen, polst een interactieve vragenlijst naar de administratieve gegevens en de zelfredzaamheid van de burger. Deze aanvraag wordt elektronisch verstuurd naar de DG Personen met een handicap.
• Indien u hulp nodig hebt, dan kan u onder meer terecht bij uw gemeente, OCMW, de DG Personen met een handicap of uw ziekenfonds. De aangeduide personeelsleden van deze instanties kunnen met hun eigen e-ID de aanvraag voor u indienen. Met de e-ID en de pincode van de persoon met een handicap, kan verder om het even wie (bijv. vriend, familielid, huisarts, …) een aanvraag helpen indienen.
• De medische gegevens worden door de DG Personen met een handicap zelf opgevraagd bij de behandelend arts die vermeld werd in de vragenlijst. Het is dus niet langer nodig om papieren documenten te laten invullen door de arts. Zo verloopt het indienen van een aanvraag sneller, persoonlijker en eenvoudiger.
• Het is ook mogelijk om vooraf een online screening te doen zodat ook wie weinig van de wetgeving kent, kan inschatten op welke tegemoetkomingen en maatregelen hij mogelijk recht heeft.
Meer weten?
U vindt alle informatie over de nieuwe aanvraagprocedure op de website: www.handicap.belgium.be