- dossierHelpen met huiswerk
- dossierSlaapregressie: als je kindje plots slecht slaapt
- dossierHoe kies je goed speelgoed voor Sinterklaas?
- dossierHobby beu
- dossierEen gezond vieruurtje na school
Vlaamse kinderen scoren beter op IQ-test
nieuws
Vlaamse kinderen scoren beter dan Nederlandse op de nieuwe WISC-III, de IQ-test die vanaf volgend schooljaar in omloop komt. Meisjes doen het even goed als jongens. Allochtone kinderen doen het enkel slechter als hun ouders tot de eerste generatie behoren of laaggeschoold zijn.
De Wechsler Intelligence Scale for Children (WISC) is mondiaal dé intelligentietest voor kinderen van zes tot zestien jaar. Hij wordt ook in Vlaanderen courant gebruikt, maar was dringend aan een herziening toe. Want een test ,,verslijt'' omdat onderwerpen gedateerd geraken of juist overbekend zijn geworden.
Onder meer om die reden zijn liefst zes op tien items uit de oude versie -- die van 1986 -- geschrapt. Zo wordt er niet meer gevraagd wie Copernicus was en waarom je bij onweer donderslagen kunt horen. In de plaats kwamen allerlei nieuwigheden, bijvoorbeeld uit de wereld van de telefoon en de computer.
Ook zag het onderzoeksteam van de Universiteit Gent er nauwlettend op toe dat de test net zo goed in Nederland als in Vlaanderen kan worden gebruikt. Typisch regionale begrippen werden daarom ook geschrapt.
Uit vooronderzoek blijkt dat Vlaamse kinderen op de nieuwe versie duidelijk beter scoren dan Nederlandse. Ze doen het bij nagenoeg elke subttest beter. Bij kennisvragen blijkt bijvoorbeeld dat tweemaal zoveel Vlaamse kinderen weten in welke richting de zon ondergaat. Vlaamse kinderen beschikken over een grotere woordenschat, kunnen beter spellen en rekenen en doen het beter bij overeenkomsten.
Maar in doolhof-tests doen ze het minder goed. En er gaat ook een opvallend verschil schuil achter de gelijke resultaten voor de test ,,Begrijpen''. Vlaamse kinderen die een begrip moeten uitleggen, zeggen ofwel dat ze dat niet kunnen/kennen, of ze geven een perfect antwoord. Nederlandse kinderen praten veel meer, ook als ze niet zo zeker zijn.
Concludeer daar niet uit dat Vlaamse kinderen ,,slimmer'' zijn, zegt de Gentse hoogleraar Paul Verhaeghe: ,,Een intelligentiequotiënt is slechts het resultaat van een test, en die test blijkt sterk verbonden met het onderwijs. In die zin kunnen we uit deze verschillen vooral conclusies trekken over het onderwijsniveau in beide landen. Ons systeem is duidelijk effectiever. Al doet het verschil zich vooral voor in het lager onderwijs.''
In tegenstelling tot de verwachting, en vroegere bevindingen, presteren meisjes nu evengoed als jongens op de nieuwe IQ-test. Jongens doen het evengoed in verbale tests en meisjes beschikken over evenveel feitenkennis. ,,Uit sommige subtests blijkt nog wel dat meisjes sneller en nauwkeurig werken.''
Dat oudste kinderen beter scoren dan jongere, wijt Verhaeghe mogelijk aan het feit dat ze door hun ouders meer gestimuleerd zijn geworden. Er is geen verschil tussen tweede oudste kinderen en jongere kinderen.
Acht procent van de 1.600 jongeren die aan het onderzoek voor de nieuwe IQ-test deelnamen, was allochtoon. Op het eerste gezicht weken zij flink van autochtone kinderen af. Bij nader toezicht blijkt dat enkel te gelden voor allochtone kinderen wiens ouders tot de eerste generatie behoren of laaggeschoold zijn.
Bron: de standaard