- dossierLeptospirose (rattenziekte) en ziekte van Weil
- dossierWaarom is de was binnen drogen ongezond?
- dossierKind naar kinderdagverblijf of crèche: 7 tips
- dossierGenetische modificatie en nieuwe voedingsmiddelen: reden tot paniek?
- dossier10 dagdagelijkse voorwerpen die meer bacteriën bevatten dan je wc-bril
Luchtkwaliteit schoolklassen laat te wensen over
nieuws
De Vlaamse Overheid deed onderzoek naar de kwaliteit van de binnenlucht in basisscholen. De onderzoekers vonden veel fijn stof, formaldehyde, benzeen, vluchtige organische stoffen en CO2 in de klassen. De luchtkwaliteit in de klaslokalen was voor de meeste ongezonde stoffen in de meeste scholen slechter dan de buitenluchtkwaliteit op de speelplaats. De luchtkwaliteit op de speelplaats was in de meeste gevallen gelijkaardig aan de luchtkwaliteit aan de straatkant.
U kan het volledige rapport vinden op www.lne.be/themas/milieu-en-gezondheid/onderzoek/BiBa
Een slechte luchtkwaliteit kan onder meer leiden tot:
* hoofdpijn
* irritaties van de slijmvliezen van ogen, neus en keel
* luchtweginfecties
* allergische reacties
* verergering van astmaklachten
* geurhinder
Wanneer er onvoldoende toevoer is van verse lucht, neemt ook de concentratie aan bio-aërosolen toe. Bio-aërosolen zijn kleine druppeltjes met bacteriën en virussen die door de lucht zweven. Ze zorgen ervoor dat bijvoorbeeld griep of een verkoudheid snel wordt doorgegeven tussen kinderen in de klas. De concentratie aan bio-aërosolen in de klas vermindert als er voldoende ventilatie is.
Een slecht thermisch comfort is hinderlijk. De optimale luchttemperatuur voor hersenactiviteit ligt bij 20°C. Een te lage luchtvochtigheid zorgt voor een snellere uitdroging van de weefsels waardoor ze vatbaarder zijn voor infecties. Mensen met lenzen zullen ook klachten krijgen in een te droge omgeving. Een te hoge luchtvochtigheid zorgt dan weer voor meer microbenverspreiding en een lager warmtecomfort.
Een slecht binnenmilieu heeft heel wat effecten op het welbevinden, het prestatievermogen en het ziekteverzuim. Veel leerkrachten merken dit aan hun leerlingen. Ze worden onrustig, letten minder op en hebben problemen om zich te concentreren. * Er wordt een direct verband gevonden tussen de gemeten koolstofdioxide (CO2)-concentratie en de leerprestaties van de leerlingen. Hoe hoger de CO2-concentratie, hoe slechter de leerprestaties. Hoge CO2-concentraties zijn een indicatie voor een tekort aan ventilatie en dus meer vervuiling in de lucht.
* De verstandelijke prestaties nemen af als de gemiddelde temperatuur de 26°C overschrijdt.
Uit recent onderzoek in Vlaanderen blijkt dat
* Meer dan 80% van de leerlingen en leerkrachten wel eens vermoeid zijn in de klas
* Meer dan de helft heeft wel eens hoofdpijn in de klas
* Bijna 80% geeft aan dat een muffe klas een negatieve invloed heeft op hun concentratievermogen.
* 93 % van de leerkrachten geeft aan dat een klas die muf ruikt, een duidelijke invloed heeft op hoe gezond ze zich voelen.
* Daarnaast geeft 93% aan dat een muffe klas een duidelijke impact heeft op hoe goed hij of zij zich kan concentreren tijdens het lesgeven.
* 76% van de leerlingen geeft aan dat een niet goed verluchte en dus muffe klas invloed heeft op hoe gezond ze zich voelen.
Uit het onderzoek blijkt ook dat er geen grote structurele problemen zijn die een goede verluchting in de klas in de weg staan. De verantwoordelijkheid om te zorgen voor een goede verluchting wordt in hoofdzaak bij de leerkrachten gelegd. Er is voor deze dus een belangrijke rol weggelegd in het bekomen van een goede luchtkwaliteit in de klas. De voornaamste struikelblokken die een goede verluchting in de weg blijken te staan is dat niemand eraan denkt en de mogelijk negatieve reacties van medeleerlingen en leerkrachten. Er is dus nood aan duidelijk afspraken hieromtrent.
In het basisonderwijs loopt al enkele jaren een campagne om de lichtkwaliteit te verbeteren (www.lekkerfris.be). Dit schooljaar start de Vlaamse overheid met een gelijkaardige campagne voor het secundair onderwijs.
Met het project air@school wil de Vlaamse overheid secundaire scholen aanzetten om te werken aan gezonde binnenlucht op school. Centrale pijlers binnen het project zijn sensibilisatie van directie, leerkrachten en leerlingen en het aanreiken van eenvoudige maatregelen om de binnenluchtkwaliteit in de secundaire scholen te optimaliseren. In het project wordt de nadruk gelegd op het verbeteren van het ventilatiegedrag en dus niet op structurele aanpassingen van de schoolgebouwen.
Meer info
www.airatschool.be