Gerelateerde artikels
Baby’s op dezelfde golflengte als volwassenen bij het spelen
nieuws
Ooit tijdens het spelen met een baby het gevoel gehad dat jullie gedragingen op een bijzondere manier op elkaar afgestemd raakten? Je zat er waarschijnlijk niet naast, want Amerikaanse onderzoekers achterhaalden dat de breinactiviteit van een volwassene en een baby tijdens zulke interactie synchroon begint te verlopen. Tot hun verrassing nam het kindje zelfs soms de leiding in dat proces.
Eerder bewezen onderzoekers al dat de hersenen van volwassenen vergelijkbare activiteitspatronen vertonen als ze samen naar een film kijken of een verhaal beluisteren. Maar het was onduidelijk of zo’n proces van ‘neurale synchronisatie’ zich ook voordeed tijdens gelijkaardige omgangsvormen tussen volwassenen en baby’s. De Amerikaanse onderzoekers wilden daarachter komen, omdat dit proces belangrijk is voor de sociale ontwikkeling en taalverwerving van kinderen.
Duidelijke koppeling
De wetenschappers zetten een experiment in twee delen op met 18 deelnemertjes van tussen de 9 en 15 maanden, waarbij ze de hersenactiviteit van deze kindjes en van volwassenen registreerden. In het eerste deel had een volwassene rechtstreekse interactie met een baby door samen met speelgoed te spelen, een verhaal voor te lezen of een kinderliedje te zingen. In een tweede fase wendde de volwassene zich af van de baby en vertelde een verhaal aan een andere volwassene.
Tijdens de directe interactie, zagen de onderzoekers een duidelijke synchronisatie tussen de hersenen van de baby en de volwassene, in hersengebieden die betrokken zijn bij het begrijpen van de wereld rondom – wat het kindje misschien hielp om bv. de algemene betekenis van het verhaal te ontcijferen. Wanneer de volwassene zich afkeerde van het kind, viel de koppeling tussen hen weg.
Leidend babybrein
Die bevinding lag in de lijn van de verwachtingen, maar het experiment had ook enkele verrassingen in petto. Zo bleek de sterkste afstemming plaats te vinden in de prefrontale cortex, het hersengebied dat betrokken is bij het leren, plannen en uitvoeren. Tot nu toe werd gedacht dat die zone betrekkelijk onderontwikkeld was tijdens de kleutertijd.
Bovendien zagen de wetenschappers dat het babybrein vaak enkele seconden voorsprong had op het volwassen brein. Dat wijst er op dat baby’s niet enkel passief informatie ontvangen maar volwassenen als het ware leiden naar het volgende waar ze zich op willen concentreren – bv. welk speelgoed op te nemen.
“Wanneer een baby en een volwassene samen spelen, beïnvloeden hun hersenen elkaar op dynamische manieren”, legde hoofdonderzoeker Elise Piazza uit. “Het lijkt er onder meer op dat het volwassen brein voorspelt wanneer het kind zal lachen en het kinderbrein anticipeert op wanneer de volwassene meer babytaal zal gebruiken. Beide hersenen volgen elkaar via oogcontact en de gemeenschappelijke aandacht voor speelgoed.”
Kindjes met autisme
De wetenschappers hopen dat hun inzichten, gepubliceerd in vakblad Psychological Science, in de toekomst o.a. zorgverleners kunnen helpen om een betere dialoog op te zetten met kinderen met ontwikkelingsstoornissen zoals autisme. De bevindingen kunnen op termijn mogelijk ook leraren helpen om hun methodes aan te passen aan de specifieke noden van kinderen. De onderzoekers blijven nagaan welk verband er precies bestaat tussen neurale synchronisatie en de vroege taalverwerving van kleuters.
Lees ook: Vaders zijn voorzichtiger dan moeders
Bronnen:
auteur:
Andy Furniere,
gezondheidsjournalist