- dossierDiabetes- en afslankmedicijn Mounjaro: meer gewichtsverlies dan Ozempic
- dossierInsulineresistentie: symptomen en hoe omkeren?
- nieuwsDeze 3 eetgewoonten zijn grootste oorzaken van diabetes type 2
- nieuwsAcute diarree op reis: hoe kan je als ouder anticiperen?
- nieuwsGenieten in stijl op Tenerife
Aanpak van diabetes en reizen
nieuws
Bij een verre vliegtuigreis is een voldoende voorraad aan koolhydraten, insuline (koel te bewaren), spuiten of pennen, en strips om de glucose en de ketonen te bepalen, belangrijk. De glykemie dient minstens om de 4 à 6 uur te worden gecontroleerd. Het is aan te raden om tijdens de vliegtuigreis de geneesmiddelen en toebehoren in de handbagage te houden.
Diabetespatiënten die vier injecties van insuline per dag gebruiken ("basaal-bolus", d.w.z. 1 injectie van een langwerkend insuline in principe ’s avonds, en 3 injecties van een snelwerkend insuline telkens vóór de maaltijd) kunnen hun schema aanpassen aan het uur van bestemming: telkens er een maaltijd is, geeft men een snelwerkend insuline, terwijl de traagwerkende insuline gegeven wordt vóór het slapengaan op het oord van bestemming. Reist men in westelijke richting, betekent dit dat er een maaltijd bijkomt, en dus een injectie van snelwerkende insuline. Reist men in oostelijke richting, valt er een maaltijd weg.
Mensen behandeld met twee menginsulines per dag kan men zich bij vluchten in westelijke richting, om de langere dag te compenseren, een extra injectie geven, maar wel aan een lagere dosis (bv. de helft van de oorspronkelijke dosis). Een alternatief is om over te schakelen op het schema "basaal-bolus".
De dosis van hypoglykemiërende sulfamiden, metformine en glitazonen wordt meestal onveranderd gehouden.
Tijdens een vliegtuigreis kan men, om hypoglykemie te vermijden, beter ietwat minder strikte controle van de glykemie toelaten.