Fruitmisleiding op verpakking voedingsmiddelen
nieuws
Fabrikanten van zuiveldranken, vruchtensappen en fruitkoekjes overdrijven met vruchten op verpakkingen. Afgaand op de verpakking zouden die producten boordevol vruchten zitten, terwijl ze zelden meer dan 2 % vruchten bevatten.
Dat blijkt uit test van de Nederlandse Consumentenbond.
Op de verpakking van roodfruit yoghurtdrink van Albert Heijn prijken aardbeien, frambozen en blauwe bessen, terwijl er maar 1% fruitsap in zit. Het etiket van Sparkling Apple van Crystal Clear staat vol met appels, terwijl dit sap een schamele 0,01% appelsap bevat. In Sultana Volgraan bosbeskoekjes zit slechts 1% bosbes. En veel vruchtensappen bestaan grotendeels uit goedkoop appel- of druivensap, terwijl de naam en de verpakking suggereren dat er heel andere vruchten inzitten.
Bronnen
https://www.consumentenbond.nl/campagnes/kletsplaatjes/
http://www.consumentenbond.nl/actueel/nieuws/2016/nog-steeds-fruitmisleiding-op-levensmiddelen/