Supermarkten promoten te vaak ongezonde voeding
nieuws
Slechte voedingsgewoonten kunnen de gezondheid ernstige schade toebrengen, en helaas blijkt uit een onderzoek van Sciensano dat supermarkten dergelijke gewoonten nog teveel aanmoedigen. De helft van de promoties in hun reclamefolders prijst namelijk ultrabewerkte voeding aan, zoals koekjes en kant-en-klare gerechten. Experts van Sciensano vragen de overheid om de promotie van ongezonde voeding meer aan banden te leggen.
Een jaar lang hebben experts van gezondheidsinstituut Sciensano een kritisch oog geworpen op de reclamefolders van de grootste vijf Belgische supermarktketens – Colruyt, Delhaize, Aldi, Carrefour (Market) en Lidl. De resultaten zijn zorgwekkend. Meer dan de helft (52%) van de 15.000 promoties betrof ultrabewerkte producten, waarbij in het productieproces zout, suiker, vetten en andere additieven zijn toegevoegd. Voorbeelden van dergelijke ongezonde voeding zijn bewerkt
vlees of
vis, snacks, sauzen, snoep, frisdranken en klaargemaakte gerechten zoals pizza.
Daartegenover prezen minder dan 10% van de promoties
fruit,
groenten en
peulvruchten aan. Die gezonde voeding wordt dus veel minder in de schijnwerpers gezet door de supermarkten, al stelden de experts wel vast dat deze producten vaker op de voorpagina van de folders werden geplaatst.
Lees ook: Leuvense onderzoekers ontdekken oorzaak van veel onverklaarde maagklachten
Ziektelast en obesitasepidemie
Deze scheefgetrokken verhouding in de reclamefolders is erg relevant, want studies tonen aan dat promoties voor ongezonde producten wel degelijk leiden tot een grotere aankoop ervan. Zo dragen supermarkten bij aan slechte voedingsgewoonten, die in België de op twee na grootste reden voor ‘ziektelast’ of algemene gezondheidsschade vormen, na tabak en
verhoogde bloeddruk. In het bijzonder spelen de promoties in folders zo een negatieve rol in de obesitasepidemie. Slechte voedingsgewoonten,
overgewicht en obesitas zijn onder meer risicofactoren voor de ontwikkeling van
hart- en vaatziekten,
diabetes en tal van
kankers.
Lees ook: Overgewicht verhoogt het risico op kanker
Groter engagement nodig
De experts van Sciensano geven toe dat supermarkten op andere manieren wel inspanningen leveren om gezond voedsel te promoten, bijvoorbeeld door de vermelding van de
nutriscore op verpakkingen en het promoten van voedingsproducten met nutriscore A of B. Maar er is dus een groter engagement van de bedrijven nodig.
Roep om overheidsmaatregelen
De experts roepen ook de overheid op om in te grijpen, met zowel financiële als op marketing gerichte maatregelen. Ze denken bijvoorbeeld aan een taks op ongezonde producten, een subsidie voor gezondere, of een combinatie van beide. België zou volgens hen een voorbeeld moeten nemen aan de Britse regering, die volgend jaar strenge beperkingen invoert op promoties voor voeding die veel vet, zout of suiker bevat.
Laatst bijgewerkt: juni 2021
Artikels over gezondheid in je mailbox? Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang een gratis e-book met gezonde ontbijtrecepten.