Televisiereclame beïnvloedt voedselkeuze kleuters
nieuws
Kleine kinderen kunnen de herkenningsmelodietjes van televisiereclame vaak feilloos nazingen. Ook weten zij precies welke producten bij welke logo's horen. Houdt het daarmee op, of kiezen zij ook daadwerkelijk voor de voedingsproducten waarvan zij de reclame op tv hebben gezien? Dat laatste blijkt inderdaad het geval.
Bij kleine kinderen is (in tegenstelling tot oudere kinderen) de aandacht voor reclames evengroot als de aandacht voor de programma's die zij aan het kijken zijn. Amerikaanse kindertelevisie is doorspekt met reclames voor voedingsmiddelen, vooral producten die in verhouding veel vet, suiker en/of zout bevatten. Uit onderzoek bij twee- tot zesjarigen bleek na vertoning van een tekenfilmvideo dat de groep die de video mét de reclames had gezien, na het kijken van de video inderdaad vaker de getoonde producten uitkozen dan de groep kinderen die dezelfde video zonder de reclames had gezien. Dit effect gold in hogere mate voor voedingsmiddelen dan voor andere producten. Helemaal als een zelfde product meer dan één keer was getoond.
Kortom, reclame heeft wel degelijk invloed op de kortetermijn keuzes van kinderen. In hoeverre dit in verband staat met de gezondheid, bijvoorbeeld een hoge obesitasprevalentie, is niet onderzocht.
Bron: Voedingsmagazine