Niet met de smartphone achter het stuur

123-auto-verkeer-telef-170_12.jpg

nieuws Volgens de wegcode mag u niet telefoneren met een toestel dat u in de hand houdt terwijl u aan het rijden bent. U mag alleen telefoneren wanneer u stilstaat of geparkeerd bent. Het verbod geldt ook wanneer u in de file of voor een rood licht staat.
Het verbod slaat niet alleen op telefoneren: elk gebruik van uw GSM of smartphone die u in de hand houdt tijdens het rijden is verboden. Dus ook een telefoonnummer opzoeken, SMS-berichten versturen of lezen, twitteren, internet raadplegen, enzovoorts.

Wat zijn de risico's?

Uit onderzoek blijkt dat de risico’s op een verkeersongeval flink toenemen als u tijdens het rijden bezig bent met het lezen of schrijven van tekstberichten, mailen en sociale media. Het gebruik van de smartphone tijdens het autorijden of op de fiets heeft invloed op het reactievermogen, de controle over het voertuig (u moet met één hand sturen), uw aandacht voor andere weggebruikers, verkeerssituaties, verkeersborden of aanwijzingen.

Bij het gebruik van de telefoon om te sms'en zijn naast de cognitieve afleiding doorgaans ook de visuele én fysieke afleiding belangrijk. Daarom wordt dit gedrag nóg gevaarlijker geacht dan mobiel bellen. Bij het gebruik van de sms-functie blijken mensen langzamer te reageren op informatie in het perifere gezichtsveld, rijden ze langzamer, slingeren ze meer en kijken ze minder op de weg dan bij het gebruik van de belfunctie.
Het risico bij gebruik van een handenvrije kit is bijna even groot als wanneer men belt met de gsm in de hand.
Enkele onderzoeksgegevens op een rijtje.

• Mensen die in de auto bellen:
- zien 4 op 10 verkeersborden over het hoofd (1 op 4 met een handenvrije kit);
- geven in 1 op 4 gevallen geen voorrang (iets minder dan 1 op 10 met een handenvrije kit);
- houden zelden rekening met zwakke weggebruikers of vertonen onaangepast rijgedrag in hun aanwezigheid (bijvoorbeeld versnellen in plaats van remmen om overstekende voetgangers te vermijden).

• Facebooken, twitteren of uw mail checken tijdens het autorijden heeft gevolgen voor uw remweg (bijvoorbeeld bij een noodstop) en het aantal meters dat u aflegt zonder zicht op de weg.
Stel, u leest een bericht en let 3 seconden niet op, dan legt u bij een snelheid van 50 km per uur 42 meter af (de lengte van een half voetbalveld) en bij 120 km per uur 100 meter (ruim de lengte van een voetbalveld).

Duur wegkijken

Afgelegde afstand in meters bij verschillende rijsnelheden

50 km/u

80 km/u

100 km/u

120 km/u

130 km/u

1 sec.

14m

22m

28m

33m

36m

3 sec.

42m

67m

83m

100m

108m

5 sec.

69m

111m

139m

167m

181m

10 sec.

139m

222m

278m

333m

361m

• Het gebruik van de smartphone voor lezen en schrijven van tekstberichten tijdens het rijden vertraagt uw reactievermogen. Volgens recent Engels onderzoek begint iemand dan gemiddeld 0,4 seconde later met remmen. Hierdoor wordt de remweg (de afstand die nodig is om de auto tot stilstand te brengen) langer dan normaal. Bij 50km per uur is die 5 meter langer en bij 120 km per uur 14 meter langer. Dat kan het verschil zijn tussen net op tijd stilstaan of een zware botsing.

Reactietijd

Totale remafstand (in meters) bij verschillende rijsnelheden*

30 km/u

50 km/u

80 km/u

100 km/u

130 km/u

1,2 seconde (zonder gebruik smartphone)

14m

29m

58m

82m

125m

1,6 seconde (bij gebruik smartphone)

18m

34m

66m

93m

139m

• Bellende bestuurders lopen tot 9 keer meer risico op een ongeval dan niet-telefonerende bestuurders. Volgens een studie van de KU Leuven stijgt het ongevallenrisico met 75 % bij telefoneren met de gsm in de hand en met 24 % bij handenvrij bellen.
Uit onderzoek onder automobilisten blijkt dat gebruik van de smartphone voor lezen en schrijven van berichten het risico op een ongeval minstens 25 keer vergroot (sommige studies komen zelfs uit op 160 keer groter). De Nederlandse Stichting Wetenschappelijk Onderzoek schat dat hierdoor jaarlijks enkele tientallen verkeersdoden vallen.
• Bij 1 van de 10 fietsongevallen met letsel speelt het gebruik van de smartphone een rol. Bij jongere fietsers is het risico zelfs zelfs twee keer zo hoog.

Meer info
www.goforzero.be/nl/veilig-verkeer/afleiding ;


Laatst bijgewerkt: oktober 2023

Artikels over gezondheid in je mailbox? Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang een gratis e-book met gezonde ontbijtrecepten.

eenvoudig terug uit te schrijven
Wij verwerken jouw persoonsgegevens conform het Privacy-beleid van Roularta Media Group NV.
volgopfacebook

volgopinstagram