Campagne “Slim(mer) eten, da’s voor elk budget”
nieuws
Hoe gezonder eten voor minder geld? Dat is de vraag die Viasano vzw in haar nieuwe campagne beantwoordt.
Wie op zijn budget moet letten, heeft al snel het idee dat gezond eten voor weinig geld moeilijk is. Bovendien maken kansarmen en laaggeschoolden net meer kans op overgewicht. Met gerichte acties en een sensibiliseringscampagne wil Viasano vzw de aandacht vestigen op de mogelijkheden om een evenwichtige maaltijd op tafel te zetten voor € 5 per dag.
De campagne “Slim(mer) eten, da’s voor elk budget” loopt sinds juni in 20 steden en gemeentes.
Een budget uit evenwicht
De Belg spendeert gemiddeld 13,1% van zijn loon aan voeding (en niet-alcoholische dranken), of bijna € 2.000 per jaar2. Dat maakt van voeding onze tweede grootste uitgave. Enkel aan de woning wordt er meer uitgegeven.
Het voedingsbudget is een duidelijke reflectie van onze eetgewoontes: het leeuwendeel gaat naar vlees, gevogelte en charcuterie (22%) terwijl groente en fruit slechts voor 15% tellen. Dat is geen goede zaak, want we eten teveel vlees en te weinig groente en fruit.
Gezond eten voor € 5 per dag
De Viasano-campagne draait rond 3 grote boodschappen: zelf koken, goed nadenken over de voedingsmiddelen en planning (weekmenu en boodschappenlijstje).
Om daad bij woord te voegen, werden verschillende materialen ontwikkeld:
- de affiche en brochure met praktische tips en advies
- lekkere en evenwichtige recepten rond goedkope voedingsmiddelen zoals kip, peulvruchten, eieren etc.
- een overzichtstabel van de verschillende eiwitbronnen, geklasseerd volgens voedingswaarde en budget
- een onderlegger met een voorbeeldmenu voor de week (voor een gezin van 4) met bijhorend boodschappenlijstje
De bedoeling is dat de projectleiders elk in hun eigen stad of gemeente met de materialen aan de slag gaan door, in samenwerking met lokale actoren zoals OCMW’s, voedselbanken, seniorenorganisaties of jeugdbewegingen, nieuwe activiteiten rond dit thema te organiseren of bestaande initiatieven ermee te verrijken.
Voor meer informatie over de nieuwe campagne en om de materialen te downloaden, klik hier.