FDA tikt L'Oreal op de vingers voor cosmeticareclame
nieuws
De Amerikaanse Food and Drug Administration (FDA) heeft cosmeticagigant L'Oreal op de vingers getikt omdat het in haar publiciteit voor bepaalde cosmeticaproducten medische termen gebruikt waardoor het lijkt alsof deze producten een soort geneesmiddel zouden zijn. Beweringen dat een huidcrème de ‘activiteit van genen’ of de ‘celregeneratie’ stimuleert om verouderingsverschijnselen tegen te gaan, zijn volgens de FDA niet toegelaten.
Het gaat onder meer om de Genifique Repair Youth Activating Night Cream en de Absolue Eye Precious Cells Advanced Regenerating and Reconstructing Eye Cream van Lancôme, twee producten die ook bij ons op de markt zijn.
Volgens de reclame “herstelt Lancome Genifique zichtbaar de kwaliteiten die geassocieerd worden met een jonge huid: de huid wordt gladder en elastischer, de celvernieuwing optimaliseert en na een maand is de huid zichtbaar stralender, egaler en frisser (...) Het stimuleert de activiteit van de genen die verantwoordelijk zijn voor huidherstel.”
De Absolue Eye Precious Cells Advanced Regenerating and Reconstructing Eye Cream zou een “doorbraak (zijn) op het gebied van stamcellen: De opperhuid hervindt na 6 dagen de kenmerken van een jonge huid. Het resultaat van vele jaren onderzoek naar stamcellen: Onze laboratoria hebben een belangrijke doorbraak gedaan door het ontdekken van de cruciale rol van de omgeving van de stamcellen op het vermogen de jeugdigheid van de huid te hervinden.”