Tweetalige kinderen hebben beter geheugen
nieuws
Kinderen die tweetalig worden opgevoed, hebben een beter werkgeheugen (noodzakelijk voor begrijpend lezen, hoofdrekenen enz.) dan eentalige kinderen. Dat schrijven onderzoekers van de University of Granada en de University of York in Toronto, Canada in het Journal of Experimental Child Psychology.
Zij bestudeerden een aantal kinderen tussen 5 en 7 jaar – een kritieke leeftijd voor het ontwikkelen van het korte termijn werkgeheugen. Tweetalige kinderen bleken in diverse proeven veel beter te scoren dan eentalige leeftijdsgenoten. Hoe complexer de proeven, hoe beter de resultaten.
Een tweede studie van de University of British Columbia and Université Paris Descartes in het tijdschrift Nature Communications komt tot het besluit dat kinderen die tweetalig worden opgevoed vanaf de leeftijd van 7 maanden al een onderscheid kunnen maken tussen de grammaticale structuren van verschillende talen (bv. Engels en Japans).
Journal of Experimental Child Psychology, 2013; 114 (2): 187 DOI: 10.1016/j.jecp.2012.09.002
Nature Communications, 2013; 4: 1490 DOI: 10.1038/ncomms2430