Tips voor leerkrachten om anderstalige nieuwkomers een goede start te bezorgen
nieuws
Wat anderstalige nieuwkomers tijdens de eerste schooldagen ervaren, zet de toon voor de rest van het schooljaar. Uiteraard wil u hen als leerkracht veel groeikansen geven. Krijgen zij een plaats in uw voorbereiding van het nieuwe schooljaar?
Op de website Kleutergewijs, een blog over onderzoek en innovatie in het kleuteronderwijs, verschenen volgende tips:
1. Welke talen spreekt het kind thuis?
Zelfs al kent het kind een mondje Nederlands, zorg ervoor dat u weet wat hij/zij thuis spreekt. Zo kan u waardering tonen voor de thuistaal, en ondersteuning bieden, al is het maar in de vorm van een andere kleuter die thuis dezelfde taal spreekt.
2. Affiche met welkom in de thuistalen.
Zoek voor alle thuistalen het woord voor ‘hallo’ of ‘welkom’ op (met google translate). Maak er een affiche mee die zichtbaar is voor alle ouders gedurende de eerste schoolweek. Zo ervaren ze vanaf dag 1 dat ze erbij horen, en welkom zijn met hun zorgen en vragen.
3. Een foto voor de ouders waarop hun kind plezier beleeft.
Maak tijdens de eerste schooldag een foto van de anderstalige nieuwkomer terwijl hij/zij met veel plezier aan het spelen is. Stuur deze foto (via e-mail of sms) naar de ouders om hen gerust te stellen: ze kunnen zien dat hun kind veilig en gelukkig is in de kleuterklas. Een reden te meer om hem/haar niet snel thuis te houden.
4. Talen en culturen zichtbaar in de klasinrichting.
Hebt u er al aan gedacht om boeken, muziek-CD’s, spelletjes, foto’s in de klas te zetten die de verschillende talen en culturen weerspiegelen? Vraag hulp in de plaatselijke bibliotheek om boeken en muziek in de thuistalen te zoeken. Vraag hulp aan de ouders voor materiaal voor in de huishoek. Dit is geen luxe, maar maakt het u gemakkelijker om aan te sluiten bij de voorkennis van de kleuters.
5. De naam van het kind juist uitspreken.
Op school met een vernederlandste naam toegesproken worden, kan de kleuter het gevoel geven dat hij/zij iemand anders moet worden dan hij/zij thuis is. Vergissingen zijn snel gebeurd: de naam werd verkeerd genoteerd bij de inschrijving, of u weet echt niet hoe u de klanken in die vreemde taal moet uitspreken. Maar u wil toch niet dat kleuters hun hele schoolloopbaan de verkeerde naam krijgen? Daarom, vraag aan de kleuter of aan zijn ouder om u de juiste uitspraak van zijn/haar naam te leren.