Gerelateerde artikels
Hiv-preventie is meer dan alleen condooms
nieuws
Het Vlaams expertisecentrum voor seksuele gezondheid Sensoa startte een campagne over PrEP (pre-exposure profylaxis of profylaxe vóór blootstelling) voor HIV-preventie. Omdat het belangrijk is dat mannen met homoseksuele contacten overwegen of PrEP iets voor hen is, verspreidt Sensoa informatieve filmclips via sociale media. Het is de eerste keer dat Sensoa infoclips inzet in een campagne.
PrEP, het gebruik van hiv-remmers om overdracht van hiv te voorkomen, wordt sedert 1 juli 2017 terugbetaald voor specifieke groepen . Meer dan duizend homo- en bimannen startten sindsdien met de medicatie die hen beschermt tegen hiv. PrEP is dus naast condooms een effectieve bescherming voor wie een hoger risico loopt op infectie met hiv.
Op basis van de terugbetalingsgegevens van het RIZIV en het geschatte aantal homoseksuele mannen met seksueel risicogedrag, blijkt dat nog meer personen baat kunnen hebben van een preventieve inname van Truvada®. Daarom pleit Sensoa ervoor dat mannen met homoseksuele contacten PrEP zouden overwegen als maatregel ter preventie van HIV, naast de andere maatregelen: condoomgebruik, zich regelmatig laten testen op HIV (en andere SOI’s).
“Is PrEP iets voor jou?”
Gedurende twintig jaar stond condoomgebruik centraal in de preventie van hiv naar mannen die seks hebben met mannen. Inmiddels zijn er meerdere manieren om veilig te vrijen.
• Bescherm jezelf met condooms en/of PrEP: Condooms zijn nog steeds de eenvoudigste manier om je te beschermen tegen hiv en de meeste soa’s. PrEP is een bijzonder effectieve manier om hiv te voorkomen.
• Laat je regelmatig testen op soa’s en hiv : Testen op hiv en soa’s is ook een vorm van preventie. Hoe sneller mensen hun diagnose krijgen en behandeld worden, hoe minder nieuwe infecties er plaatsvinden.
• Heb je hiv? Laat je behandelen: Wanneer hiv-positieve personen hun medicatie correct innemen, kunnen ze het virus niet doorgeven.
Het is belangrijk dat mannen met homoseksuele contacten een combinatie van bescherming kiezen die bij hen past, en dat ze elkaars keuzes respecteren.
Infoclips: een complexe boodschap in anderhalve minuut uitgelegd
Deze campagneboodschappen worden uitgedragen met informatieve filmclips op sociale media.
Bron