Fietsen in het donker
nieuws
Misschien vind je wel dat je genoeg kan zien in het donker, want de straten zijn goed verlicht. Belangrijker is dat jij gezien wordt in het verkeer. Door je licht aan te steken en je fiets te voorzien van alle nodige reflectoren kun je een ongeval voorkomen. Draag ook felle kledij, zo val je nog meer op.
Indien de politie tijdens een controle vaststelt dat je fietsverlichting niet werkt, dan riskeer je een fikse boete van 50 €.
Het licht moet gebruikt worden tussen zonsondergang en zonsopgang alsook in elke toestand waarbij het onmogelijk is duidelijk te zien tot op een afstand van ongeveer 200 meter.
Lichten
Je fiets moet vooraan een wit of geel licht hebben, achteraan een rood, met een bereik van minimaal 100 meter.
De lichten mogen knipperen en moeten niet meer op het rijwiel zelf aangebracht worden, maar mogen bv. ook op de bagage of de kleding op voorwaarde dat ze zichtbaar zijn.
Achteraan is een licht met rode diodes een goede oplossing. Je vindt ze nu ook in de pedalen of in fluo-armbanden bijvoorbeeld.
Vooraan zijn de krachtige (3W) nieuwe witte LED’s (staat voor Light Emitting Diode) beter dan de oudere lampen met gele diodes. Deze nieuwe lampen zijn compact en schijnen 120u op één batterij (250u met knipperstand).
Om zelf te kunnen zien op slechtverlichte wegen zijn halogeenlichten (tot en met 20 Lux) aangeraden. Deze lampen vreten energie, de batterijen houden het soms maar een uur uit. Er bestaan oplossingen waarbij extra batterijen aan het kader kunnen vastgemaakt worden.
Een alternatief is een dynamo. Alle laterale dynamo’s (met een wieltje dat tegen de zijkant van het wiel meerolt), hebben aantrekkelijke voordelen: volledige autonomie en een gering gewicht. Voornaamste nadelen: geen licht wanneer je stopt aan de kruispunten, en bijna altijd een slecht rendement (+/- 25%). Er bestaan dynamo’s van hoge kwaliteit, die een rendement hebben van 60 à 85 % (en 6 à 12 volt produceren), en als optie een kleine accu hebben die bij stilstand het licht een tijdlang laat branden.
Tenslotte bestaan er naafdynamo’s: zwaarder en niet makkelijk te installeren (alle spaken dienen te worden vervangen), maar onverslijtbaar en ze hebben van de regen geen last. Nieuwe modellen laten automatisch het licht aanfloepen bij duisternis. Het rendement is hoog, 70%, maar er is wel wat remmend effect, ook als ze niet in gebruik zijn.
Reflectoren
(niet verplicht voor kinderfietsjes met wielen van minder dan 50cm diameter, maar wel sterk aanbevolen):
- Een witte reflector vooraan
- Een rode reflector achteraan
- Minstens twee gele of oranje reflectoren langs weerszijden van beide wielen, of witte reflecterende cirkelvormige stroken op voor- en achterwiel, of een combinatie van beide wielreflectoren
- Een gele of oranje reflector langs weerszijden van beide pedalen
Deze regels gelden ook als je met een koersfiets/mountainbike/BMX enz. in het donker rijdt.