Gerelateerde artikels
1 op de 2 jongeren voelt zich verslaafd aan de smartphone
nieuws
Jongeren kunnen niet zonder hun smartphone. In die mate dat de helft van hen zich eraan verslaafd voelt. Tegelijkertijd beschouwen tieners hun smartphone als een vat vol voordelen: op school, thuis, onder vrienden, ... Dat blijkt uit een enquête van de Onafhankelijke Ziekenfondsen bij 976 Belgische jongeren tussen 12 en 23 jaar over hun digitale welzijn.
47 keer, zo vaak checken jongeren gemiddeld hun smartphone elke dag. 1 op de 2 jongeren voelt zich dan ook verslaafd aan zijn smartphone, en dat al vanop jonge leeftijd (12 tot 15 jaar). Geen toeval: hetzelfde percentage jongeren is bang om dingen te missen als ze niet online zijn. 8 op de 10 jongeren zitten dan ook elke dag op de sociale media, en dat gemiddeld gedurende iets meer dan anderhalf uur. Als ze onder vrienden zijn, probeert 1 op de 2 jongeren er wel op te letten om niet constant met de smartphone in de weer te zijn.
Evenveel virtueel als ‘in het echt’
Jongeren erkennen dus de risico’s en nadelen van de smartphone, maar ze zien er ook veel kansen en mogelijkheden in. Zo zijn sociale media volgens meer dan 8 op de 10 jongeren belangrijk om in contact te blijven met hun vrienden. Ze communiceren dan ook evenveel virtueel als ‘in het echt’. Waarom ze online communicatie zo belangrijk vinden? De jongeren geven verschillende redenen: je hebt meer tijd om na te denken voor je iets zegt, je kan je emoties beter overbrengen met emoji’s, timide jongeren kunnen zich beter uitdrukken, … Al geeft de helft van de jongeren wel toe dat het gedrag van hun vrienden online anders is dan face-to-face.
Ook op school zien jongeren vele mogelijkheden in het gebruik van de smartphone en andere digitale hulpmiddelen. Driekwart van hen wil er nog meer gebruik van maken in de lessen en 6 op de 10 jongeren is tegen een smartphoneverbod op school zoals in Frankrijk.
1 op de 3 ouders waakt over smartphonegebruik
Ook de ouders zijn heel actief op de sociale media, maar slechts 1 op de 3 houdt het smartphonegebruik van z’n kinderen nauwlettend in de gaten. Meer zelfs, bij de 12- tot-15-jarigen waken 4 op de 10 ouders helemaal niet over hun gebruik van sociale media. Als ouders wel goede afspraken maken met hun kinderen, waarderen die dat ook. Uit onze enquête blijkt dat 1 op de 2 jongeren het toezicht van hun ouders op prijs stelt. Bij de 12- tot 15-jarigen gaat het om 7 op de 10.
Meer dan behoorlijke mediawijsheid
Hebben tieners de kennis, vaardigheden en attitude om goed met sociale media om te gaan? Uit onze enquête blijkt dat jongeren zichzelf erg mediawijs vinden. Bij slechts 1 op de 10 kan iedereen alle publicaties zien en bij 8 op de 10 enkel hun vrienden. Nog een paar voorbeelden van ‘digital literacy’: 7 op de 10 jongeren spelen online geen persoonlijke gegevens door aan mensen die ze niet goed kennen, driekwart past zijn privacy-instellingen aan om ze strenger te maken, … Die volwassen houding zien we trouwens ook al bij de 12- tot 15-jarigen. De scholen spelen daar een belangrijke rol in.
Versterken van de digital literacy bij jongeren
Jongeren geven echter aan dat ze ook negatieve ervaringen hebben met sociale media. De helft kwam al in aanraking met cyberpesten, 4 op de 10 hebben al iets gepost waar ze achteraf spijt van hadden, 1 op de 5 ervaart sociale druk om aanwezig te zijn op sociale media, … Voor de Onafhankelijke Ziekenfondsen is het belangrijk dat scholen, ouders, de overheid, jongerenorganisaties, … jongeren sensibiliseren rond deze risico’s en samen zoeken naar een goede digitale balans.
Ontdek de volledige enquête op http://www.mloz.be" target="_blank">www.mloz.be