Preventiecampagne tegen gehoorschade door te luide muziek
nieuws
Uit een onderzoek naar ‘Gehoorschade en luide muziek bij jongeren in Vlaanderen’ blijkt dat jonge mensen steeds meer gehoorschade oplopen door luide muziek. Uit de studie blijkt dat 85% van de 19 tot 20-jarigen last heeft van tijdelijk oorsuizen na het uitgaan. 15% van deze groep ervaart zelfs een constant oorsuizen. 80% van de bevraagde jongeren maakt gebruik van draagbare audiospelers: 24% van hen luistert meer dan 15u per week en 45% van de jongeren haalt een geluidsintensiteit van 75 tot 100% van de capaciteit van het toestel. Ook blootstelling aan te luide muziek tijdens het uitgaan of tijdens concerten en festivals draagt bij tot gehoorschade.
Behalve de trend van toenemende gehoorschade blijkt ook de attitude van jongeren problematisch te zijn. Zo beschouwt 74% van de jongeren gehoorverlies zelf niet als een probleem, maken ze weinig gebruik van gepaste gehoorbescherming, en is 80% van de jongeren die vaak oorsuizen ervaren na luide muziek niet geneigd het volume van hun MP3-speler lager te zetten. De cijfers bevestigen de dringende nood aan sensibilisatie van de jongeren omtrent de risico’s van (te) luide muziek.
Daarom lanceert Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin Jo Vandeurzen een preventiecampagne tegen gehoorschade “Iets minder is de max!”. Met de campagne wil Vlaanderen jongeren tussen 14 en 18 jaar informeren en sensibiliseren over de risico’s van te veel en te luide muziek en het gevaar op blijvende gehoorschade. Gepaste gehoorbescherming is bijvoorbeeld al een belangrijke stap in de goede richting. Met de campagne wil de minister een half jaar voor de nieuwe geluidsnormen vermoedelijk van start gaan, al voor een kentering zorgen. De aanpassing van de decibelnormen voor onder meer festivals - die voor enige commotie zorgde - zou op 1 januari 2012 ingaan.
Meer informatie:
www.ietsminderisdemax.be: de website van de campagne over gehoorschade met meer info over gehoorschade en gehoorbescherming, een interactieve oorcheck, gratis campagnemateriaal, een wedstrijd voor jongeren tussen 14 en 18 jaar