- dossierHelpen met huiswerk
- dossierSlaapregressie: als je kindje plots slecht slaapt
- dossierAltijd duizelig: wat is PPPD of Persisterende Positionele Perceptie Duizeligheid?
- dossierVijftien veel voorkomende misverstanden over de ziekte van Parkinson
- dossierHoe kies je goed speelgoed voor Sinterklaas?
Van muziek word je slim
nieuws
Onderzoek naar het effect van musiceren op de mens heeft aangetoond dat musiceren een positieve invloed heeft op de gemoedstoestand maar ook op de intelligentie. Met name het abstractievermogen en het analytisch denken worden sterk verbeterd. Door gezamenlijk musiceren wordt ook het groepsgevoel en de discipline versterkt, evenals de sociale en emotionele vaardigheden.
Uit onderzoek in Berlijn naar het effect van actieve muziekbeoefening op de algemene schoolprestaties bleek bijvoorbeeld dat kinderen met een gemiddeld IQ zich de eerste jaren op de basisschool op een zelfde manier ontiwkkelen. Na vijf jaar op school en vier jaar uitgebreid muziekles vertonen de kinderen op de muziekactieve basisscholen een significant hoger IQ . Het IQ van kinderen van de op muziek gerichte scholen die reeds bij aanvang van het onderzoek een bovengemiddeld IQ hadden, neemt na vier jaar les in solo- en ensemblespel duidelijker toe dan dat van vergelijkbare kinderen uit de controlegroep zonder verder muzikale vorming. Sociaal zwakke en in hun cognitieve ontwikkeling achterlopende kindderen (met een lager IQ dan gemiddeld) profiteren ook van uitgebreid muziekonderwijs.
De onderzoeksresultaten laten ook zien dat actief muziek maken een geschikt middel is om de conflicten van de puberteit te verzachten, om gevoelens van agressiviteit en trots en onzekerheid te ondersteunen. Muziek maken kan innerlijke verscheurdheid en sterk wisselende stemmingen opvangen.
Volgens onderzoek in Canada ontwikkelen jonge kinderen die muziekles krijgen, een beter geheugen dan leeftijdgenootjes die hiervan verstoken zijn. Volgens de onderzoekers komt dit omdat muziekles invloed heeft op de manier waarop de hersenen informatie verwerken en opslaan. Ze kregen cijferreeksen te horen, moesten die onthouden en daarna herhalen. De kinderen met muziekles konden langere cijferreeksen onthouden, dit duidt op een verband tussen muziek en aspecten als geletterdheid, wiskunde en IQ.
Ook onderzoek in Amerika heeft aangetoond dat musicerende kinderen een beter wiskundig en natuurkundig inzicht hebben. Zowel het abstractievermogen als het analytisch denken waren bij deze kinderen beter. Deze resultaten ontstaan, doordat musiceren een positieve en stimulerende werking heeft op de neuronale verbindingen.
Onderzoek in Zwitserland wees dan weer uit dat de spraakontwikkeling en uitdrukkingsvaardigheden beter zijn bij kinderen die op school muziek spelen. Dit effect zou voortkomen uit het feit dat onze hersenen zeer gevoelig zijn voor het herkennen van patronen (klank, trillingen). Bij musicerende mensen zou de linker hersenhelft (gevoelstoestand) en de rechter hersenhelft (spraak en intellect) sterker met elkaar verbonden zijn dan bij niet-musicerende mensen.
In de muziekklassen waren ook de resultaten op sociaal gebied veel beter. Het groepsgevoel was daarin vele malen sterker. Een ander opmerkelijk aspect van deze leerlingen was de positievere attitude t.o.v. zichzelf (zelfvertrouwen) en muziek in het algemeen.
Wat dan weer geen verschil zou uitmaken is gewoon luisteren naar muziek. De term ‘Mozart-effect’ staat voor de veronderstelling dat een mens intelligenter wordt door het luisteren naar klassieke muziek. Een Duits team van experts onderzocht of deze veronderstelling klopt. Hun conclusie: de meeste studies bleken niet in staat het resultaat te herhalen, of vonden een effect dat binnen twintig minuten wegebde.
Meer info: www.muziekmaaktslim.nl