Negatief zelfbeeld kost geld
nieuws Mensen die hun zelfbeeld een stimulans willen geven, kopen daarvoor statusproducten. Dat blijkt uit onderzoek van de London Business School en de Cornell University bij een groep universiteitsstudenten.
Iemand wiens zelfbeeld geraakt is, blijkt bereid om 30 procent meer te betalen voor een designjeans dan iemand met een positief zelfbeeld. De aankoop van luxeproducten zorgt voor een tijdelijk herwinnen van eigenwaarde.
Een lager zelfbeeld kost dus geld. Maar niet alleen door de aanschaf van duurdere producten, zo blijkt.
Hoe kijk je naar jezelf?
Ook in je job kan een negatiever zelfbeeld je veel kosten. Zo twijfel je mogelijk aan jezelf, durf je niet ingaan op een vraag voor een ander project of verlies je aan promotiekansen en inkomen. Of je vindt het lastig om (nieuwe) contacten te leggen, worden jij en je prestaties als eerder onzichtbaar beschouwd én zijn het dus je collega's die met de leukste klusjes gaan lopen.
Naast geld kost het je met andere woorden ook je goed voelen én je welzijn: je bent eerder gespannen, voelt je minder dan de rest en piekert gemakkelijk. Iets wat ook weer een effect heeft op je presteren: je bent minder makkelijk in staat het optimale uit jezelf te halen. Eigenwaarde en zelfbeeld liggen gelukkig niet vast. Je kan groeien naar meer eigenwaarde en een positiever zelfbeeld. Veel heeft te maken met hoe je naar jezelf kijkt en wat je tegen jezelf zegt.
Lees ook:
- 4 tips voor een positiever zelfbeeld
- Boost je zelfvertrouwen met deze wetenschappelijk bewezen tips!
- Gedrag bankiers bepaald door laag moreel zelfbeeld