Coca-Cola en Sanofi starten met schoonheidsdrankje
nieuws
Coca-Cola en het Franse farmacieconcern Sanofi starten in Frankrijk met een laagcalorische lijn drankjes die de gezondheid en schoonheid van binnenuit zouden bevorderen.
De dranken met de naam Beautific worden vanaf dit najaar onder merknaam Oenobiol op de markt gebracht. Ze zullen eerst als kleinschalige pilot verkocht worden in enkele Franse apotheken. Bij succes kunnen ook andere Europese landen volgen.
Coca-Cola wordt verantwoordelijk voor de samenstelling van de beautydrinks en Sanofi voor de distributie. Sanofi start met deze drankjes om minder afhankelijk te worden van medicijnen, nu patenten op lucratieve medicijnen van het concern nu aflopen. Het bedrijf nam Laboratoire Oenobiol, fabrikant van huid- en haarverzorgingsproducten, 3 jaar geleden over.
Volgens de Wall Street Journal worden 4 Oeobiol-drankjes op de markt gebracht, die bestaan uit mineraalwater, fruitsappen en aanvullende voedingsstoffen. Ze zullen claims voeren als ‘helpt het haar en de nagels te versterken’ en ‘verfraait de huid’, ‘helpt om af te vallen’ en ‘verbetert de vitaliteit’.
Coca-Cola en Nestlé kwamen in 2006 gezamenlijk met Enviga op de Amerikaanse markt, een drankje op basis van groenethee-extract EGSG. In 2009 moesten ze hun claims ‘calorieverbrander’, ‘negatieve calorieën’ en ‘drink negatief’ in diverse staten in Amerika afzwakken omdat deze misleidend zouden zijn. Het wordt inmiddels ook verkocht in Luxemburg, Oostenrijk, Tsjechië en Slowakije.