Chatservice van De DrugLijn breidt uit na record-drukke jaren
nieuws 2019 is voor De DrugLijn een jubileumjaar. Wat in 1994 startte als een telefoonlijn is op 25 jaar tijd uitgegroeid tot een publieksservice die veel meer doet dan bellers te woord staan. De lijn heeft inmiddels meer dan 15 jaar ervaring in online beantwoording (via mail en chat), en ontwikkelde via www.druglijn.be ook een succesvol aanbod aan online vroeginterventie-tools. De voorbije jaren piekt het aantal vragen.
De cijfers bewijzen dat de lijn na al die jaren niets aan relevantie heeft ingeboet. ‘Vaak krijgen we de vraag of het hoge aantal contacten bewijst dat het aantal problemen toeneemt,’ vertelt Tom Evenepoel, coördinator van De DrugLijn. ‘Maar wat dat betreft zien we onszelf niet als de meest geschikte barometer. Er spelen tal van factoren mee. Zo wordt alcohol terecht door steeds meer mensen als een drug beschouwd, en neemt tegelijk het besef toe dat je met vragen over alcohol uiteraard ook bij ons terecht kan. Ook de meer dan 900.000 bezoekers per jaar op onze site en de meer dan 75.000 kennis- en zelftest die daar worden afgelegd, zorgen voor extra instroom aan vragen. Tegelijk stellen we dagelijks vast dat het taboe, de schaamte en het stigma na 25 jaar nog altijd heel groot is. Ga maar eens na wie in het openbaar wil getuigen over zijn of haar probleem met drank, drugs, pillen, gokken of gamen.’
Naar aanleiding van haar 25-jarig bestaan, liet De DrugLijn een animatie ontwikkelen die de sfeer van een contact en de dialoog tussen oproeper en beantwoorder weergeeft. Op een heel visuele manier maakt ze duidelijk hoeveel schroom en schaamte daar kan bij komen kijken maar ook hoe het kan opluchten en een eerste stap naar verandering kan zijn. De DrugLijn wil de animatie in de komende tijd volop inzetten om vrijwilligers te werven.
Vragen? Meer info?
Bel De DrugLijn op 078 15 10 20 (ma-vr 10-20u)
Mail (24/7) of chat (ma-vr 15-18u) via www.druglijn.be
Lees ook: Studenten en druggebruik: nieuw platform voor advies aan ouders