Kinderen die ontbijten, doen het beter op school
nieuws
Nadat nogal wat wetenschappelijke studies enkele vastgeroeste overtuigingen over ontbijten deden wankelen (zo wezen onderzoeken aan de universiteiten van Alabama en Bath uit dat er geen opvallend verschil bestaat in metabolisme of gewichtsverlies bij ontbijters en niet-ontbijters), lijkt er toch al zeker één ontbijtcliché overeind te blijven. Een nieuwe studie aan de universiteit van Cardiff toonde immers aan dat er een verband bestaat tussen ontbijten en betere resultaten op school.
Voor de studie, die verscheen in Public Health Nutrition, werden de ontbijtgewoonten en schoolprestaties van niet minder dan vijfduizend negen- tot elfjarige scholieren vanop meer dan honderd verschillende basisscholen bestudeerd. Wat bleek? Kinderen die ontbijt genoten, scoorden beter op de ‘Key Stage 2 Teacher Assessments’, een reeks standaardtesten in het Verenigd Koninkrijk.
Niet alleen of er werd gegeten bepaalde bovendien of kinderen beter presteerden op school, ook wat ze ‘s ochtends aten had invloed. Chips of snoepjes eten als ontbijt (zoals vijf deelnemertjes beweerden te doen) bleek geen effect te hebben op de schoolprestaties van het kind. Gezond ontbijten (volgens de studie was dat met fruit, zuivelproducten, brood en/of ontbijtgranen) werpt dan weer wel vruchten af. Ook wat het kind in de loop van de dag eet, heeft volgens het onderzoek effect op zijn/haar prestaties: er werd een significant verband aangetoond tussen gezondere eetpatronen en betere cijfers.
Volgens de onderzoekers is daarmee een duidelijk verband aangetoond tussen voeding en academische prestaties. Dat heeft volgens hen gevolgen voor het takenpakket van een school: “Het is belangrijk dat scholen naast hun educatieve taak ook tijd en middelen investeren in de gezondheid van de leerlingen. De belangrijke synergie tussen gezonde voeding en opleiding mag niet over het hoofd worden gezien”, aldus hoofdonderzoeker Hannah Littlecott.