Gerelateerde artikels
Waarom je kind omkopen geen goed idee is
nieuws
Het probleem met beloningen
Als je een beloning belooft, impliceer je tegelijkertijd dat datgene wat je kind ervoor moet doen eigenlijk onaangenaam is en dus een beloning verdiend. Beloof je een snoepje telkens je kind zijn of haar groentjes opeet? Dan leer je het dat groenten eten onaangenaam is. Beter zou zijn als je het kon tonen dat groenten eten echt lekker kan zijn.
Bovendien maken sommige kinderen misbruik van zo’n door jou als onaangenaam bestempelde activiteit. Als je maar vaak genoeg iets belooft in ruil voor iets wat je kind niet graag doet, zul je algauw het zinnetje ‘Oké, maar wat krijg ik ervoor?’ te pas en te onpas uit de mond van je lieverd horen komen.
Aansporing is een verhaal apart
Een beloning aanbieden om slecht gedrag te corrigeren is dus niet ideaal, maar je kind aansporen om iets te doen is wel prima. Zelf werk je tenslotte ook in ruil voor loon en vaak wil je weten hoe jij baat bij iets voordat je datgene doet.
De truc met kinderen is om te voorkomen dat je midden in slecht gedrag een beloning of stimulans aanbiedt, omdat het de boodschap stuurt dat je door slecht gedrag een beloning kunt krijgen. Probeer daarom je ‘chantage’ anders te verpakken: laat voor het slechte gedrag weten wat je kind erbij kan winnen, zonder in termen als ‘beloning’ of ‘verdienen’ te vallen. Bijvoorbeeld: ‘Als je snel je schoenen aan doet, hebben we nog tijd om je favoriete liedje in de auto te luisteren.’
Een zijnoot is dat een beloning om nieuwe gewoonten te creëren minder erg is. Bij zindelijkheidstraining kunnen perfect traktaties gebruikt worden, omdat het een fase is waar je kind vanzelf uitgroeit.
Alternatief voor een kind omkopen
In plaats van beloningen te gebruiken om je kinderen te laten eten of meer te delen met broertjes en zusjes, kun je hen ook laten genieten van het resultaat van hun goede gedrag. Prijs je lieverd wanneer het alle spinazie op zijn bord op heeft gegeten door te zeggen dat het er nu al sterker uitziet. Wijs je kind op het feit dat het zijn of haar zusje zo blij heeft gemaakt door haar met een auto te laten spelen. Door ze een positieve consequentie van hun gedrag te laten zien, worden ze gestimuleerd om datzelfde gedrag te herhalen.
Auteur: Jill Goetschalckx