- dossierHartcoherentie: ademhalingstechniek tegen hyperventilatie, angst en stress
- dossierWat zijn de symptomen van het gebroken hart syndroom?
- dossierPMDD: heel ernstige vorm van PMS
- dossierRouwen bij levend verlies
- boeken/interviewsRouwexpert Manu Keirse: ‘Je moet verlies niet verwérken, maar eerder overleven.’
Chocolade beïnvloedt onze emoties
nieuws
Een Koetjesreep maakt ons nostalgisch, muntchocolade energiek. Verschillende soorten chocolade roepen verschillende emoties op, zo ontdekte Bio-ingenieur Sara De Pelsmaeker van de Universiteit Gent. In haar doctoraatsonderzoek ging ze na welke emoties we ervaren bij het eten van verschillende soorten chocolade. Meer dan 850 proefpersonen proefden chocolade en duidden aan welke emoties ze bij het proeven ervaarden.
Nostalgie
In een eerste smaaktest proefden de testpersonen drie verschillende soorten melkchocolade: één van een A-merk, één van een huismerk en één Koetjesreep. Die laatste is geen gewone chocolade: omdat Koetjesrepen minder dan 35% cacao bevatten, worden ze niet onder de chocoladeproducten gerekend, maar behoren ze tot de zogenaamde cacaofantasieproducten.
De Koetjesreep roept overduidelijk nostalgische gevoelens op, maar ook vriendelijkheid en veiligheid. De chocolade van het A-merk en het huismerk zorgden allebei voor een gelukkig gevoel, zo bleek uit de smaaktest. Deze emoties waren iets sterker bij het A-merk iets sterker waren dan bij het huismerk, maar het verschil niet zo groot.
Energie of gezelligheid
Uit een tweede test bleek dat muntchocolade over het algemeen met actie en agressie wordt geassocieerd, en dit vooral door de mannelijke proefpersonen. Chocolade met sinaasappelsmaak roept dan weer warme, huiselijke gevoelens op.
Schuld
Niet alleen het eten van chocolade heeft een impact op onze emoties, ook het woord ‘chocolade’ brengt een en ander teweeg. Veel proefpersonen voelden zich al schuldig nog voordat ze van de chocolade gegeten hadden. Blijkbaar veroorzaakte de gedachte aan chocolade op zich ook al schuldgevoelens. Opmerkelijk: nadat ze effectief een stukje chocolade gegeten hadden, voelden deze proefpersonen zich al een heel stuk minder schuldig. Zo machteloos staan we dus tegenover de kracht van chocolade.