Sociale vaardigheden van kinderen lijden niet onder schermtijd
nieuws
Jonge kinderen brengen steeds meer tijd door met een tablet, laptop of voor een televisie. Lang werd gedacht dat die schermtijd nefast was voor hun sociale vaardigheden. Een studie uitgevoerd door de universiteit van Ohio bewijst nu het tegendeel.
Geen generatiekloof
Het onderzoek volgde kinderen van de kleuterschool tot het vijfde leerjaar. De onderzoekers vergeleken leraren- en ouderevaluaties van kinderen die in 1998 met de kleuterschool startten, zes jaar voor de lancering van Facebook, met kinderen die in 2010 startten, wanneer de eerste iPad op de markt kwam.
Hoe later geboren, hoe beter de vaardigheden
Opvallend is dat de kinderen die de zwaarste blootstelling aan schermen hadden, dezelfde sociale ontwikkeling vertonen als kinderen die weinig tijd achter schermen doorbrachten. In sommige gevallen scoorden de kinderen die later geboren werden zelfs beter.
Beide groepen beschikken over dezelfde interpersoonlijke vaardigheden om vriendschappen te vormen en te onderhouden. Daarnaast heeft het aantal uren schermgebruik geen impact op hoe ze omgaan met mensen die anders zijn dan zichzelf. En er is ook geen merkbaar verschil in zelfcontrole, wat betekent dat kinderen uit beide groepen even goed in staat zijn om hun humeur te regelen.
Enkel bij kinderen die veel online gamen en vaak tijd spenderen op sociale netwerksites, zijn de sociale vaardigheden iets minder goed ontwikkeld. Dat was meteen ook de enige uitzondering van het onderzoek.
Lees ook: Langere schermtijd vergroot risico op bijziendheid bij jongeren
Bronnen:
https://www.sciencedaily.com
https://news.osu.edu
https://www.journals.uchicago.edu
Lees ook: Richtlijnen over hoeveelheid beweging, slaap en schermtijd voor kinderen