Te dik om te vliegen?
nieuws
Luchtvaartmaatschappijen hebben het recht om mensen met overgewicht extra te laten betalen voor een vlucht. Dat vinden de meeste lezers van de reiswebsite Skyscanner ten minste. Zo'n 76 procent van de 550 ondervraagden vindt dat zware passagiers een extra toeslag moeten betalen. 22 procent is tegen zo'n extra heffing. Het onderzoek komt er na een uitspraak van een voormalig topman van de Australische airline Qantas. Tony Webber vindt dat zwaarlijvige mensen meer moeten betalen omdat het vliegtuig door hun extra gewicht meer brandstof verbruikt.
Dikke mensen die niet in een vliegtuigstoel van Air France-KLM passen, moeten sinds vorig jaar een tweede ticket kopen. Zij krijgen daarop wel 25 procent korting. Als een vliegtuig niet is volgeboekt, is de tweede plek gratis. Als u geen tweede aangrenzende stoel hebt geboekt en er geen tweede stoel beschikbaar is in de dezelfde reisklasse op uw vlucht, is het mogelijk dat u, in het belang van de veiligheid, niet kunt reizen wanneer uw lichaamsomvang u niet toestaat om naar behoren in een enkele stoel te zitten. U kunt de kosten terugvragen.
Een tweede stoel is verplicht als de leuningen niet meer op en neer kunnen. Dan komen de veiligheid en het comfort van de reiziger en die van anderen in gevaar, stelt de KLM. Een vliegtuigstoel is 43-44 centimeter breed in economy class en 50 cm in Business class. KLM geeft aan dat het hier gaat om een veiligheidsmaatregel. Dikke mensen die niet in een vliegtuigstoel passen, zijn gevaarlijk.
Air France-KLM is de eerste Europese luchtvaartmaatschappij die de taks voor dikke mensen gaat invoeren. In Amerika bestaat de taks al wel.
Voorlopig zijn er geen andere Europese luchtvaartmaatschappijen bekend die een dergelijke maatregel overwegen.