Voor jou gelezen op Het Nieuwsblad

Is dure voeding ook gezonder? Consumenten denken van wel

Laatst bijgewerkt: november 2019

nieuws Heel wat consumenten zijn overtuigd dat ze voor gezonde voeding meer moeten betalen en stemmen hun aankoopgedrag dan ook vaak op de prijs van producten af. Dat heeft een onderzoek van twee Amerikaanse universiteiten uitgewezen. Zo zouden ze vaak onterecht de duurste producten uit de winkelrekken in hun winkelmandje laden, omdat ze ervan overtuigd zijn dat ze zo de gezondste keuze hebben gemaakt.

Zijn duurdere producten in de supermarkt ook echt gezonder? Velen denken van wel. Zo blijkt uit een overkoepelend onderzoek van de twee Amerikaanse universiteiten, University of Georgia en The Ohio State University. Zij ontdekten dat consumenten sterk geneigd zijn om duurdere producten aan te kopen, omdat ze overtuigd zijn dat die stukken gezonder zijn dan de goedkopere varianten in de winkelrekken.

De onderzoekers ontwikkelden een aantal specifieke tests die de perceptie van de consument op de productprijs verduidelijkten:

• Tijdens de eerste test moesten de testpersonen de gezondste ontbijtrepen selecteren. De testpersonen konden enkel op basis van de prijs een gerichte keuze maken, informatie over de bestanddelen van de ontbijtrepen in kwestie werd niet meegedeeld. De meerderheid van de testpersonen waren van mening dat de duurste ontbijtrepen de gezondste en de goedkoopste de meest ongezonde producten waren.
• Bij de tweede test kregen de testpersonen twee kippenwraps voorgeschoteld: een "wrap met geroosterde kip" en een "wrap met kip en balsamico". De wraps werden telkens anders geprijsd, en uiteindelijk bleek dat de testpersonen telkens het duurste product als de gezondste keuze identificeerden.
• Tijdens de derde test introduceerden de onderzoekers een goedkope proteïnebar. Ze deelden mee dat de verkoopprijs onder de gemiddelde verkoopprijs van een proteïnebar zat en wilden nagaan of het product even vlot over de toonbank zou gaan. De testpersonen kochten het product niet zomaar aan, ze kozen ervoor om gemiddeld drie reviews over het product na te lezen vooraleer ze effectief tot een aankoop overgingen. Hieruit werd duidelijk dat een lage aankoopprijs consumenten doet twijfelen over de kwaliteit van een product.

De onderzoekers pleiten er dan ook voor dat consumenten zich niet door de prijzen laten leiden om een verantwoorde keuze te maken, maar dat ze zich informeren over alle producten in kwestie die ze willen aankopen. Ze wijzen erop dat dit tegenwoordig ook gemakkelijk digitaal kan, zodat je met slechts een beperkte kennis over gezonde voeding toch de juiste keuze kan maken.

Artikel uit Het Nieuwsblad
bron: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170105_02658556


Het Nieuwsblad
volgopfacebook

volgopinstagram