Sociale media geven inzicht in zorgkwaliteit
nieuws
De reacties die patiënten op sociale media geven over hun behandeling zijn bruikbaar om inzicht te krijgen in de kwaliteit van zorg. Deze informatie is daarom een goede aanvulling op ander kwaliteitsonderzoek. Dat blijkt uit onderzoek aan het Radboud Universitair Medisch Centrum in Nijmegen, gepubliceerd in het Journal of Medical Internet Researc.
Zo blijkt dat ziekenhuizen die vaker leuk gevonden worden op Facebook, lagere sterftecijfers hebben. Patiënten van die ziekenhuizen zijn ook meer tevreden over de zorg.
Op zogenaamde waarderingssites kunnen patiënten een zorgverlener of een ziekenhuis beoordelen. Ziekenhuizen met een hogere waardering hebben onder andere minder heropnames en infecties hebben.
De onderzoekers verwachten veel van de voorspellende waarde van online informatie. Het is nu al mogelijk om bijvoorbeeld een griepepidemie te voorspellen op basis van zoekgedrag naar informatie over griepsymptomen. De toegevoegde waarde van sociale media kan vooral zitten in het snel signaleren van trends. Zo zou in de nabije toekomst voorspeld kunnen worden bij welke ziekenhuizen de kwaliteit van zorg te wensen over laat.
Een nadeel van traditionele kwaliteitsmeting met vragenlijsten is dat patiënten mogelijk sociaal wenselijke antwoorden geven. Een ander nadeel is dat er vaak veel tijd zit tussen de behandeling en het moment van meten. Sociale media hebben deze nadelen veel minder. Maar er zijn dan weer andere nadelen: je weet natuurlijk nooit of een reactie op internet echt van een patiënt komt. Een arts kan zichzelf bijvoorbeeld goede beoordelingen geven, net als de kok van een restaurant dat op de website van Iens kan doen. Ook is de groep mensen die actief is op sociale media niet representatief voor de hele patiëntenpopulatie. En er staan op waarderingssites vaak nog maar weinig beoordelingen.
Onderzoek op sociale media zal de traditionele vragenlijsten voorlopig nog niet vervangen. De onderzoekers bevelen dan ook aan om informatie uit sociale media vooralsnog alleen als extra informatie te gebruiken.