Gerelateerde artikels
Hoe zorg je voor het mentaal welbevinden van schoolkinderen?
nieuws
Het mentaal welbevinden is een samenspel van verschillende zaken: je emotioneel goed in je vel voelen, je verbonden voelen met mensen en dingen rondom je, positieve zelfreflectie en ruimte voor persoonlijke ontwikkeling. Dokter Veerle Soyez, stafmedewerker Geestelijke Gezondheidsbevordering bij het Vlaams Instituut Gezond Leven, geeft leerkrachten (en ouders) op Facebook 6 tips om het mentaal welbevinden bij leerlingen te versterken, wanneer die onder druk komt te staan.
Wees niet te streng voor jezelf en voor je leerlingen
De coronacrisis heeft de routines overhoop gehaald. Nu kinderen opnieuw naar school mogen, is het belangrijk om opnieuw structuur te creëren, zowel op school als thuis, omdat het kinderen houvast, voorspelbaarheid en veiligheid biedt. Het is logisch dat zoiets even tijd vergt, dus zie het niet onmiddellijk als een falen als het niet van een leien dakje loopt.
Hou afstand, maar bevorder de sociale verbondenheid
Het merendeel van de contacten verliep online of vanop afstand. De sociale verbondenheid met leeftijdsgenoten kwam daardoor onder druk te staan. Die is echter zeer belangrijk voor de persoonlijke groei en voor de ontwikkeling van een eigen en sociale identiteit. In de les kunnen leerkrachten gerust even tijd maken voor een informele babbel, om zo de sociale verbondenheid te stimuleren.
Maak ruimte voor emoties, maar blijf positief
Het is perfect normaal dat kinderen zich tijdens deze periode angstig voelen of hebben gevoeld, en dat gevoel mag ook benoemd worden. Als leerkracht mag je hier gerust op ingaan en samen met de leerlingen naar manieren zoeken om ermee om te gaan. Daarnaast blijft het ook belangrijk om leerlingen erop te wijzen dat je soms geen vat hebt op bepaalde zaken in het leven. Probeer een gesprek over emoties wel altijd positief af te ronden: wat gaat er wel goed? Wat ga jij doen in de toekomst? Waarvoor ben jij dankbaar vandaag?
Bouw rust in voor je geest, en die van je leerlingen
De voorbije periode ging gepaard met veel gepieker. Als leerkracht kan je de kinderen handvaten aanreiken om hun hoofd leeg te maken. Negatieve gevoelens moet je niet negeren, maar soms is het belangrijk om het hoofd tot rust te laten komen. Laat leerlingen kennismaken met verschillende manieren van ontspannen zoals: mediteren, lezen, sporten, creatief bezig zijn, wandelen etc. Al doende kunnen ze ontdekken wat voor hen het best werkt.
Zet je in voor anderen
Doordat veel hobby’s niet kunnen doorgaan, hebben je leerlingen wat meer vrije tijd. Die kunnen ze gebruiken om anderen te helpen waardoor het mentaal welbevinden een boost krijgt. Het hoeven zelfs geen grote dingen te zijn: boodschappen doen, een kaartje schrijven of mondmaskers maken zijn al voldoende. In de klas kan je de leerlingen laten samenwerken aan de hand van een buddysysteem: een leerling die het iets moeilijker heeft met de leerstof kan samenwerken met zijn/haar buddy die de leerstof al wat meer onder de knie heeft.
Blijf niet bij de pakken zitten
Corona zorgde ervoor dat we niet meer alles zomaar mogen doen. Dat kan frustraties met zich meebrengen. Probeer als leerkracht samen met jouw leerlingen te zoeken naar wat wel nog kan en probeer samen tot creatieve oplossingen te komen. Leg ook de nadruk op een gezond voedings- en slaappatroon. En vergeet natuurlijk het belang van beweging niet.
Lees ook: Meeste mensen kunnen niet omgaan met mondkapjes
auteur:
Sofie Van Rossom,
gezondheidsjournalist