Gerelateerde artikels
Waarom creativiteit belangrijker moet worden op scholen
nieuws Ondanks dat er een enorm lerarentekort is, is educatie voor iedereen belangrijk – niet alleen voor kinderen, pleit Brits auteur Ken Robinson. Kinderen die nu onderwijs volgen, zijn tenslotte de toekomst. Zij moeten later problemen oplossen in een wereld die wij misschien niet eens meer mee zullen maken. Dat én creativiteit op scholen is belangrijker dan je je realiseert.
Creativiteit en fouten maken
Het punt is: in principe zijn kinderen prima in staat om innovatieve ideeën en oplossingen te bedenken. Ze durven originele dingen te opperen, omdat ze niet bang zijn om fouten te maken. Later is dat wel anders: op school word je afgestraft voor fouten. Fouten maken is het ergste wat je kunt doen en dus verlies je langzaam maar zeker je creativiteit. Zoals Robinson zegt: we hoeven creativiteit niet aan te leren, maar leren het wel af door ons onderwijs.
Dat komt vooral door de hiërarchie in het onderwijssysteem. Wiskunde wordt meestal als het meest belangrijke gezien, gevolgd door talen, geesteswetenschappen en daarna pas kunst. Dat komt omdat het systeem is ontworpen in de Industriële Revolutie, toen vakken centraal werden gesteld die het nuttigst waren voor werk. Toen werd ook bedacht dat er vooral moest worden gefocust op academisch vermogen – en omdat de hele maatschappij dat heeft overgenomen, kun je nu bijna niets meer zonder diploma.
Een TED-Talk over de diversiteit van intelligentie
Dat terwijl intelligentie juist uit meer bestaat dan uit wiskundige formules begrijpen of woordjes stampen. Het mooie van intelligentie is dat het heel divers is – we denken in beelden, geluiden maar ook abstracte dingen. Daarnaast is het heel dynamisch en is intelligentie voor iedereen anders. En die diversiteit hebben we nodig in de wereld.
Dus moedigt Robinson ons aan om creativiteit weer als iets waardevols te gaan zien. Kinderen zijn de toekomst, en ze op elk vlak goed onderwijzen, zodat ze die toekomst ook aankunnen is alleen maar goed.