Wat zijn de kenmerken van non-verbale leerstoornis?

In dit artikel
Wat zijn de kenmerken van non-verbale leerstoornis?

dossier

Non-verbale leerstoornis (NVL) is een ontwikkelingsprobleem dat zich kenmerkt door zwakke motorische, probleemoplossings-, sociale en non-verbale vaardigheden. Personen met NVL kunnen non-verbale signalen moeilijk interpreteren en zelf toepassen. Daardoor hebben ze moeilijkheden met ruimtelijk inzicht, fijne motoriek, visuele informatie, vrienden maken en zelfredzaamheid. NVL is een vrij onbekende stoornis, hoewel naar schatting 5% van de leerlingen in het regulier onderwijs eraan lijdt.

Lees ook: Leerstoornissen en ontwikkelingsstoornissen

Wat zijn de symptomen van NVL?

123m_kind_huiswerk_school_boos_2022.jpg
Non-verbale leerstoornis kenmerkt zich door specifiek gedrag:

  • Problemen met de fijne motoriek (bijvoorbeeld met het vasthouden van mes en vork)
  • Slechte oog-handcoördinatie
  • Traag en onzeker in hun werk
  • De taal ontwikkelt zich door het aanleren van veel woorden, maar vaak blijkt dat kinderen met NLD niet altijd weten wat ze zeggen.
  • Problemen met inzichtelijk rekenen
  • Moeite met het aanleren van routines, maar eenmaal ze een routine beheersen, zit ze goed verankerd
  • Een voorkeur voor bekend materiaal en het vermijden van nieuwe zaken. Ook meestal weinig interesse in creatieve vakken
  • Moeite met begripsvorming, logisch redeneren en problemen oplossen
  • Passief gedrag
  • Weinig sociale vaardigheden
  • Angst voor ongewone sociale situaties
  • Onverklaarbare uitingen van woede en angst
  • Moeite met herkennen van non-verbale signalen zoals gebaren of gelaatsuitdrukkingen
  • Sterk in het waarnemen van details, maar moeite met het onderscheiden van gehelen en het bewaren van overzicht
  • Gevaarlijk gedrag in het verkeer
  • Een onhandige of houterige motoriek
  • Door de combinatie van rekenproblemen, sociale problemen en motorische problemen hebben personen met NVL meer kans op angst en depressie

  • Lees ook: Dyspraxie: coördinatie-ontwikkelingsstoornis

    Wat is de oorzaak van NVL?

    Er is nog maar weinig bekend over de oorzaken van NVL. Men vermoedt dat er iets mank loopt in de samenwerking tussen de linker- en rechterhersenhelft. De beschermende laag van de zenuwvezels zou beschadigd of onvoldoende ontwikkeld zijn, waardoor prikkels minder goed doorkomen. Die beschermende laag is sterker aanwezig in de rechterhersenhelft, dus een tekort levert daar ook meer problemen op.

    Lees ook: Dysgrafie: problemen met schrijven en (fijne) motoriek

    Hoe wordt NVL behandeld?

    Allereerst moet men verwante aandoeningen zoals ADHD, dyscalculie of autismespectrumstoornis uitsluiten. Van zodra er een juiste diagnose is, is het belangrijk om als ouder na te gaan wat je kind met NVL thuis en op school precies nodig heeft. Zo kan je bijvoorbeeld samen werken aan sociale vaardigheden, planning en organisatie.

    Als leerkracht moet je je aanpak afstemmen op het kind met NVL. Dat houdt bijvoorbeeld in dat je stap voor stap instructies geeft, je verwachtingen expliciet maakt en ondersteuning biedt in conflictsituaties.

    Zoals bij vele leerstoornissen is er ook bij NVL sprake van een vertraagde motoriek. Een fysiotherapeut kan de verschillen in motorische ontwikkeling ten opzichte van leeftijdsgenootjes vaststellen en het kind doorverwijzen voor verder onderzoek.

    Bronnen:
    https://www.sprankel.be
    https://eurekaleuven.be

    auteur: Sara Claessens, gezondheidsjournalist
    Laatst bijgewerkt: oktober 2022

    Artikels over gezondheid in je mailbox? Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang een gratis e-book met gezonde ontbijtrecepten.

    eenvoudig terug uit te schrijven
    Wij verwerken jouw persoonsgegevens conform het Privacy-beleid van Roularta Media Group NV.
    volgopfacebook

    volgopinstagram