Geen frisdrank meer op school
nieuws
Secundaire scholen worden frisdrankvrij
Vlaamse ministers Hilde Crevits en Jo Vandeurzen lanceren een stappenplan om secundaire scholen op weg te helpen om frisdrankvrij te worden.
Het Vlaams Instituut voor Gezondheidspromotie (ViGeZ) heeft een stappenplan gelanceerd om secundaire scholen op weg te helpen om frisdrankvrij te worden.
Waarom een stappenplan?
De voedingsgewoontes van kinderen en jongeren zijn niet altijd optimaal. Kinderen en jongeren slaan regelmatig het ontbijt over, eten te weinig groenten en fruit en consumeren te veel snoep en frisdrank. Dit toont zich ook in hun gewicht: ongeveer één op vijf kinderen jonger dan 18 jaar heeft overgewicht.
Jongeren spenderen heel wat tijd op school, dus is het belangrijk dat daar van jongs af aan een gezonde en sportieve levensstijl wordt bijgebracht. In de lessen is er plaats voor sport, beweging en gezonde voeding. De school kan ook werken aan gezondheidsacties en afspraken maken rond gezonde voeding. Van belang is dat scholen een breed gezondheidsbeleid voeren en zelf het goede voorbeeld geven. Het basisonderwijs is intussen frisdrankvrij, in het secundair onderwijs heeft twee op de drie scholen nog ‘zoethouders’ in de automaat.
ViGeZ adviseert de scholen vooreerst een verbodsbeleid te voeren ten aanzien van alcoholische dranken, energiedranken met caféïne en/of taurine en hypertone sportdranken.
Ten aanzien van gesuikerde frisdranken en fruitsap en isotone sportdranken dient een uitdovend beleid gevoerd. Bedoeling is dat de school deze dranken op termijn niet meer aanbiedt en niet toelaat dat ze door leerlingen worden meegebracht. Ongezoet fruitsap, light frisdranken en gezoete melkdranken kunnen nog worden gedoogd, maar ook hun aanbod wordt stilaan beperkt.
Water in de klas drinken
Het doel is via een aanmoedigingsbeleid de aanwezigheid van dranken op school te beperken tot het basisaanbod van water, halfvolle witte melk, calciumverrijkte sojadrank, verse groentesoep, thee en koffie.
Om te vermijden dat dit beleid te veel weerstand oproept, is het volgens ViGeZ belangrijk om leerlingen, schoolteams en ouders in het project mee te trekken, draagvlak te creëren en in stappen te werken met als uiteindelijk doel het aanbod op school te beperken tot de vermelde basisdranken.
Het aanmoedigingsbeleid voor dranken uit het basisaanbod dient gepaard te gaan met informatie aan leerlingen, ouders en schoolteam, het gratis of zo goedkoop mogelijk aanbieden van deze dranken, het op verschillende plaatsen aantrekkelijk in de kijker zetten van dit basisaanbod en het maken van stimulerende afspraken zoals toestaan dat leerlingen in de klas water drinken. Het personeel dient bij dit alles een voorbeeldfunctie te vervullen.
Meer informatie over het project is beschikbaar op de website www.gezondeschool.be/kieskeurig