Leerlingen pakken gezondheidsbeleid aan
nieuws
In 86% van de middelbare scholen zit er frisdrank in de automaten. Een drankje als melk daarentegen is in amper 22% van de secundaire scholen te verkrijgen, in lagere scholen ligt dat percentage een pak hoger (75%). Tussendoortjes bestaan in de middelbare scholen vooral uit vetrijke snacks en snoep. Fruit, melkproducten en calciumverrijkte sojaproducten zijn al moeilijker te vinden. Leerlingen moeten daarom de kans krijgen om meer gezonde dranken en tussendoortjes uit de automaten te halen. Maar hoe verander je dat aanbod? Moeten de drankautomaten weg? Willen leerlingen enkel snoep, en zien ze een appel of banaan totaal niet zitten?
De beste methode is om leerlingen hier zelf over te laten nadenken. Laat ze zelf de handen uit de mouwen steken zodat ze het gezondheidsbeleid op school mee kunnen bepalen en promoten. Daarom ontwikkelde het Vlaams Instituut voor Gezondheidspromotie (VIG) en de Logo’s in samenwerking met de CLB-koepels, en met financiële steun van de Vlaamse Overheid en Alpro ® soya het project Schoolsnakker. De leerlingenraad of een werkgroep van gemotiveerde jongeren (12-18 jaar) werkt een concrete actie uit die het drank- en tussendoortjesbeleid op school grondig bijstuurt. De leerlingen worden begeleid door de leerkrachten, de begeleider van de leerlingenraad of een medewerker van het Logo (Lokaal Gezondheidsoverleg) of CLB.
Om het de jongeren makkelijker te maken biedt Schoolsnakker een handig actiepakket en een flashy website waarop alles te vinden is om een schoolproject op te zetten rond water, een gezonde toog, drankautomaten, fruit, tussendoortjes en beweging of milieu en globalisering. Leerlingen kunnen via de site ook allerlei tests doen, leuke verhalen neerpennen en deelnemen aan een wedstrijd: de school met de origineelste actie wordt beloond met een mooie prijs
Info: www.schoolsnakker.be