Gerelateerde artikels
“Duurzaamheid wint aan populariteit, maar gemak primeert”
nieuws
Veel consumenten fronsen als ze in de winkel een komkommer met een plastic sleeve zien en we pleiten massaal voor verpakkingen die bestaan uit één soort materiaal, zodat we die niet uit elkaar hoeven te halen bij het voorsorteren. Dat blijkt uit een consumentenbevraging van een onderzoeksgroep aan de Arteveldehogeschool waaraan meer dan 1300 Vlamingen deelnamen.
“Hoe duurzaam gaan Vlaamse consumenten om met de verpakkingen van veelverkochte, alledaagse goederen die minder dan een jaar gebruikt worden, zoals voeding, toiletartikelen en wasmiddelen”, zo luidde de centrale onderzoeksvraag in het Hack The Pack-project, een samenwerking van de departementen Communicatiemanagement en Grafische en Digitale Media. Bedoeling is in kaart te brengen wat Vlamingen verstaan onder duurzame verpakkingen voor zogenaamde fast moving consumer goods. Hoe ze erover denken en in welke mate ze openstaan om verpakkingen te recycleren, hergebruiken of zelfs verpakkingvrij te gaan.
Bewustwording neemt toe
Rekening houdend met het milieubewustzijn, de sociale druk om voor duurzame verpakkingen te kiezen en de intentie om effectief die producten te kopen, kunnen de onderzoekers de bevolking ruwweg indelen in drie groepen: 42 procent is erg betrokken, 43 procent is gewoon betrokken en 15 procent is maar weinig betrokken. Enkele inzichten op een rij: Prijs en kwaliteit blijven nog steeds doorslaggevend in de keuze van producten, al neemt de interesse voor duurzame verpakkingen wel toe. Glazen verpakkingen hebben een vrij positief imago wat duurzaamheid betreft, de aankoop van PET-flessen proberen we daarentegen te vermijden, bijvoorbeeld door kraantjeswater te drinken of zelf bruiswater te maken. Verpakkingvrij shoppen is duidelijk aan een opmars bezig, al vinden sommigen het vervelend om eraan te moeten denken om zakjes mee te nemen.
Helderheid brengen
Daarnaast concludeerde het team dat logo’s op de verpakkingen, behalve de Nutri-Score dan, maar weinig worden geraadpleegd en dat sommige veelgebruikte icoontjes meestal fout worden geïnterpreteerd. De onderzoekers gaan nu met alle cijfers aan de slag om concrete communicatieadviezen te formuleren, om zo bij het grote publiek meer helderheid te scheppen over de duurzaamheid van verpakkingen. Daarnaast wil het team ook prototypes uitwerken en nog meer kennis verwerven wat de productie van duurzame(re) verpakkingen betreft. Eind augustus volgend jaar loopt het tweejarig project af.
Lees ook: De pandemie bedreigt ook ons milieu. Hoe kan je zelf de plasticzee en -berg kleiner maken?
auteur:
Sofie Van Rossom,
gezondheidsjournalist