Premature baby's: muziek om de hersenen te stimuleren

123-prematuur-baby-couv-12-18.png

nieuws

Onderzoekers van de Universiteit van Genève (UNIGE) en de Universitaire Ziekenhuizen van Genève (HUG) hebben ontdekt dat de cerebrale ontwikkeling van premature baby’s een boost krijgt als ze naar muziek luisteren. Deze auditieve stimulatie zou hun ontwikkelingsachterstand kunnen beperken.

Lees ook: Prematuur geboren baby

Onrijpe hersenen en stressvolle omgeving

Dankzij de medische vooruitgang kunnen heel veel zeer premature baby's overleven, maar de helft van hen ontwikkelt later neurologische problemen (leren, concentratie, emotieregulatie,…). Dit komt omdat de hersenen van deze baby's bij de geboorte nog niet volgroeid zijn. De ontwikkeling van de hersenen zet zich verder in couveuses, in omstandigheden die zeer stressvol zijn in vergelijking met de baarmoeder. Deze cerebrale achterstand, gecombineerd met een verstorende zintuiglijke omgeving, belemmert de normale ontwikkeling van de neurale netwerken van premature baby's.


Lees ook: Kangoeroezorg, te vroeg geboren baby's koesteren via huidcontact

Muziek op maat om premature baby's te ondersteunen

Om deze kinderen te helpen, stelt een Zwitsers team (Universiteit van Genève) een originele aanpak voor: blootstelling aan muziek die speciaal is gecomponeerd om de hersenen te stimuleren. 

Een componist testte een reeks instrumenten in aanwezigheid van peuters om hun reacties erop te observeren en kon zo drie stukken van acht minuten componeren, waarin onder andere de punji (de fluit van de Indiase slangenbezweerder), harp en bellen zijn verwerkt. De muziekstukken werden op specifieke tijden afgespeeld: één om de waakfase te begeleiden, een ander wanneer het kind in slaap viel en een derde om interactie te creëren tijdens de waakperioden.


Lees ook: Stridor: waarom ademen premature baby's zo luid?

Effectievere hersenverbindingen dankzij muziek

Uit hersenscans bleek dat premature baby's over het algemeen een slechtere functionele connectiviteit tussen hersengebieden hadden dan voldragen baby's, en dat de neurale netwerken van kinderen die de muziek hadden gehoord significant verbeterden, met een activiteit die dicht bij die van voldragen baby's lag. Dit was heel duidelijk merkbaar in de hersengebieden die instaan voor leren, sociale relaties en emotiemanagement.

Een doorbraak, maar het is nog even afwachten om te zien of de effecten die op de scans te zien zijn ook zichtbaar zijn in de verdere en latere ontwikkeling van het kind. Follow-up van de jonge patiënten moet dat uitwijzen.

Lees ook: Een premature baby voeden volgens de ‘cue based feeding’-methode

Bronnen:

https://www.unige.ch
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov

auteur: Sofie Van Rossom, gezondheidsjournalist
Laatst bijgewerkt: februari 2024

Artikels over gezondheid in je mailbox? Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang een gratis e-book met gezonde ontbijtrecepten.

eenvoudig terug uit te schrijven
Wij verwerken jouw persoonsgegevens conform het Privacy-beleid van Roularta Media Group NV.
volgopfacebook

volgopinstagram