Chocolade roept verschillende emoties op
nieuws
Een koetjesreep maakt ons nostalgisch, muntchocolade energiek en chocolade met sinaasappelsmaak wordt geassocieerd met gezelligheid. Verschillende soorten chocolade roepen verschillende emoties op, zo blijkt althans uit onderzoek van de Universiteit Gent.
Van chocolade wordt gezegd dat het ons gelukkiger maakt en troost geeft, maar niet elke soort chocolade roept dezelfde emoties op. In haar doctoraatsonderzoek ging bio-ingenieur Sara De Pelsmaeker na welke emoties we ervaren bij het eten van verschillende soorten chocolade.
Zij trok met haar smaaktest naar verschillende grote evenementen zoals Gent Smaakt en de Gentse Jaarbeurs. Meer dan 850 proefpersonen duidden aan welke emoties zij bij het proeven van chocolade ervaarden.
Bij een eerste smaaktest werden drie verschillende soorten melkchocolade geproefd: één van een A-merk, één van een huismerk en één koetjesreep. Die laatste is geen gewone chocolade: omdat de repen minder dan 35 procent cacao bevatten, worden ze niet onder de chocoladeproducten gerekend, maar behoren ze tot de zogenaamde cacaofantasieproducten.
Wat bleek? De koetjesreep roept overduidelijk nostalgische gevoelens op. ‘Nostalgie, maar ook vriendelijkheid en veiligheid zijn de emoties die het sterkst naar voor kwamen voor deze repen’, aldus De Pelsmaeker.
De chocolade van het A-merk en het huismerk zorgden allebei voor een gelukkig gevoel, zo bleek uit de smaaktest. ‘We merkten dat deze emoties bij het A-merk iets sterker waren dan bij het huismerk, maar al bij al was het verschil niet zo groot.’
Belangrijk voor producenten
Uit een tweede test bleek dat muntchocolade over het algemeen met actie en agressie wordt geassocieerd, en dit vooral door de mannelijke proefpersonen. ‘Agressie klinkt negatief, maar het is een emotie die zeer nauw aansluit bij energie.’
Chocolade met sinaasappelsmaak roept dan weer warme, huiselijke gevoelens op.
‘Voor producenten van chocolade met toegevoegde smaken hebben deze onderzoeksresultaten belangrijke gevolgen op vlak van marketing’, concludeert De Pelsmaeker.
Maar niet alleen het eten van chocolade heeft een impact op onze emoties, ook het woord ‘chocolade’ brengt een en ander teweeg. ‘Veel proefpersonen voelden zich al schuldig nog voordat ze van de chocolade gegeten hadden. Blijkbaar veroorzaakte de gedachte aan chocolade op zich ook al schuldgevoelens.’
Opmerkelijk: nadat ze effectief een stukje chocolade gegeten hadden, voelden deze proefpersonen zich al een heel stuk minder schuldig.