Hoe vermijd je negatieve stress op het werk?

dossier

Gezonde stress helpt je om productief te werken en je doelen te bereiken, maar als een taak is afgerond of de dag erop zit, moet de stress wegebben. Is dat niet het geval, dan zal je na verloop van tijd mentaal en fysiek de gevolgen voelen. Zijn er bij jou bepaalde zaken die onnodig energie vreten? Dan kan je ze met deze tips misschien de kop indrukken.

Lees ook: Stress: symptomen en gevolgen voor de gezondheid

Kom ruim op tijd

123-h-stress-job-man-02-19.jpg
Meestal start de dag al in mineur als je te laat komt op je werk. Zeker als je daarover een opmerking krijgt, begin je gehaast, verstrooid en met een ongemakkelijk gevoel aan je dagtaak. Het is dus een goed idee om thuis tijdig te vertrekken. 

Lees ook: Waarom komen sommige mensen altijd te laat?

Eet gezond

Zorg ervoor dat je bloedsuikerspiegel op peil blijft door gezond te eten. Om een namiddagdip te vermijden, kies je dus best voor trage suikers. Sla zeker geen maaltijd over en neem ook de tijd om rustig te eten. Om stress onder controle te houden, kan je ook beter een regelmatig slaappatroon en voldoende nachtrust inbouwen. 

Lees ook: Wat doet stress met je lichaam op korte en lange termijn?

Las ontspanningsmomenten in

f123-h-bureau-familiefoto-02-19.jpg
  • Op tijd en stond een yogaoefening of wat stretching doen, is noodzakelijk als je de hele dag zit of stilstaat. Loop ook af en toe eens rond om je benen te strekken en je bloedsomloop te stimuleren.
  • Doe een ademhalingsoefening om tot rust te komen. Ga zo comfortabel mogelijk op je stoel zitten en concentreer je op de contactpunten waar je lichaam de stoel raakt. Sluit je ogen en leg je handen op je buik. Voel hoe ze op en neer gaan terwijl je rustig door je buik ademt. 
  • Zoek de buitenlucht op tijdens je middagpauze.

Lees ook: Ademhalingsoefening tegen stress

Stel prioriteiten

  • Er is elke dag zoveel te doen, maar wat zijn nu precies de prioriteiten en wie moet wat doen?
    Als je door het bos de bomen niet meer ziet, kan je jezelf de volgende vraag stellen: ‘moet ik dit nu doen?’. Herhaal deze vraag vijfmaal, waarbij je telkens het accent op een ander woord legt, om een antwoord te krijgen op deze vragen:
    1. MOET ik dit nu doen: is het noodzakelijk om dit te doen of is er een alternatief/andere keuze mogelijk?
    2. Moet IK dit nu doen: is het mijn taak of wordt die beter door een ander uitgevoerd?
    3. Moet ik DIT nu doen: is de vooropgestelde manier de juiste manier of kan ik efficiënter te werk gaan op een andere manier?
    4. Moet ik dit NU doen: hoe dringend is deze taak?
    5. Moet ik dit nu DOEN: is het nodig dat ik actie onderneem of word ik gewoon geïnformeerd over het verdere verloop van een probleem of oplossing?
  • Maak een to do-lijstje van je workload zodat je niets vergeet, highlight de prioriteiten en vink de taken af zodra ze afgewerkt zijn. Of noteer wat je moet doen als follow-up.
  • Probeer je mails zo snel en efficiënt (met een korte reply) mogelijk te beantwoorden, zodat je inbox niet uitpuilt. Organiseer je inkomend en uitgaand mailverkeer per thema in mapjes. Een overkill aan mails is voor veel mensen tegenwoordig een bron van stress.

Lees ook: Stress: het verschil tussen gespannen en overspannen zijn

Kom op voor jezelf

Als je het gevoel hebt dat de werkverdeling niet altijd eerlijk gebeurt, dat je te vaak en te veel moet toegeven of dat je niet (helemaal) correct wordt behandeld, dan zorgt dat sowieso voor een serieuze portie stress. Niet iedereen heeft het altijd even gemakkelijk om voor zichzelf op te komen, maar als je jezelf daarvoor de tijd gunt en voldoende geduld hebt, kun je het wel leren.

  • Verzin geen excuus en leer nee zeggen in een duidelijke boodschap die niet kwetsend is: formuleer een alternatief waarbij je toont dat je bereid bent om te helpen zoeken naar een oplossing.
    bv. ‘ik heb nu geen tijd, maar misschien kunnen we deze namiddag even samenzitten en kan ik jou helpen om het op te lossen’.
  • Praat vanuit je eigen gevoel en gebruik de ik-vorm.
    bv. ‘ik hoor niet wat mijn klant zegt aan de telefoon, kan je iets stiller praten aub’ in plaats van ‘jij praat zo luid dat ik mijn klant aan de telefoon niet duidelijk hoor’’.
  • Werk aan je lichaamstaal: neem een ontspannen houding aan, glimlach, praat rustig en duidelijk en kijk je gesprekspartner aan.

Positieve mindset

Stress wordt vaak uitgelokt door de manier waarop je tegen een situatie aankijkt en de gedachten die je daarbij losweekt. Voel je bij een bepaalde situatie die je niet in de hand hebt (bijvoorbeeld fileleed) vooral negatieve emoties zoals boosheid en gejaagdheid? Dan zullen die emoties ook stress uitlokken.  
Humor is alvast een goede remedie om stress triggers weg te jagen en anders tegen een situatie aan te kijken. Maar probeer ook te relativeren, en enkel energie te geven aan wat je zelf in de hand hebt.

Lees ook: Switch naar een positieve mindset voor minder kans op angst en depressie

Bronnen
https://business.talkspace.com
https://neuronup.us
https://www.verywellmind.com

auteur: Sofie Van Rossom, gezondheidsjournalist
Laatst bijgewerkt: februari 2024

Artikels over gezondheid in je mailbox? Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang een gratis e-book met gezonde ontbijtrecepten.

eenvoudig terug uit te schrijven
Wij verwerken jouw persoonsgegevens conform het Privacy-beleid van Roularta Media Group NV.
volgopfacebook

volgopinstagram