- nieuwsAcute diarree op reis: hoe kan je als ouder anticiperen?
- dossierOnverklaarbare, aanhoudende buikpijn bij kind: mesenteriale adenolymfitis?
- nieuwsSchoolvakanties, brugdagen en verlengde weekends in Vlaanderen in 2025
- dossierMazelen in opmars in België: ben jij gevaccineerd?
- dossierMijn kind heeft alcohol gedronken: wat moet ik doen?
Taalontwikkeling: wanneer is logopedie voor jonge kinderen nuttig?
dossier
Je hoort weleens “Zo jong, en al naar de logopedist? Je moet hem gewoon wat meer tijd geven, dat praten komt nog wel", of “Op zo een jonge leeftijd kan een logopedist nog niets met je kind doen.” Zulke uitspraken maken het voor ouders soms moeilijk om de stap naar een logopedist te zetten. Nochtans is het in bepaalde gevallen wel echt zinvol, zo vertelt logopediste en orthopedagoge Tine Seghers van De Appelboom.
Lees ook: Logopedie: van spraakproblemen tot hulp bij leermoeilijkheden
Normale spraak- en taalontwikkeling
Een belangrijke ontwikkelingsstap is het veelvuldig en gevarieerd brabbelen, vertelt Tine. "Via brabbelen leert je kind immers de eerste spraakklanken te maken, contact te leggen en om beurten te ‘spreken’. Grosso modo zegt een kind zijn eerste woordje rond de leeftijd van 1 jaar en begint het 2 woorden aan elkaar te koppelen rond de leeftijd van 2 jaar. Spreekt jouw peuter amper? Dan hoef je niet meteen te panikeren. Het zou kunnen dat hij een stille fase doormaakt en eerst alles in zich opneemt om dan vervolgens meteen met 2-woordcombinaties te starten. Elk kind ontwikkelt op zijn eigen tempo. Onderlinge verschillen zijn dus normaal."
Lees ook: Taalontwikkeling: van babybrabbels tot volzinnen
Wanneer wel best logopedie?
Als je kind op 2 jaar nog niet spreekt en daarbij:
- niet of beperkt gebrabbeld heeft
- zijn lichaam niet gebruikt om te communiceren bv. wijzen, je meenemen, iets tonen
- korte opdrachtjes zoals ‘pak je jas’ niet lijkt te begrijpen
Tine: "Bij deze signalen is het bovendien zinvol om het gehoor van je kind opnieuw te testen. Normaal gezien heeft je kind bij de geboorte zijn eerste gehoortest gehad door Kind & Gezin. Zelfs als deze ‘normaal’ was, kunnen intussen gehoorproblemen zijn ontstaan. Denk bijvoorbeeld aan veelvuldige verkoudheden, vocht achter het trommelvlies of een vals positief resultaat. Een gehoorproblematiek uitsluiten is dus altijd de eerste stap. Wie geen taal hoort, kan geen taal leren."
Lees ook: Zo kan je de taalontwikkeling van je kindje stimuleren tijdens dagelijkse routines
Hoe kan logopedie helpen?
Via taal kunnen we ons duidelijk maken. Kinderen met een vertraagde taalontwikkeling hebben minder mogelijkheden om te laten weten hoe ze zich voelen, wat ze graag doen en wat ze niet leuk vinden. Kinderen ervaren dit vaak als erg frustrerend, vertelt Tine, en dat laten ze merken via een woedebui, huilen, gooien... "Ouders van kinderen met een vertraagde taalontwikkeling gaan vaak minder ‘moeite’ doen om met hun kind te communiceren. Zo leert een kind ook weer minder taal en ontstaat een vicieuze cirkel. Tijdens logopedie leren kinderen niet alleen meer taal, maar leren ze ook om zich non-verbaal, dit betekent via gebaren en lichaamstaal duidelijk te maken. Ouders leren dan weer hoe ze kunnen inspelen op de initiatieven van hun kind. Zo wordt de vicieuze cirkel doorbroken."
Lees ook: Zo kan je de taalontwikkeling van je kindje stimuleren tijdens spelletjes
Lees ook: Hoe ga je best om met uitdagend gedrag van je peuter?